Een ontroerend heftig verhaal!

Evelyne cathoir 03 februari 2021
Amber Brantsen (1989) is journalist en presentator bij de NOS. Zij begon haar carrière bij de radio en werd in 2016 door de Volkskrant uitgeroepen tot Radiotalent van het Jaar. Een jaar later werd zij één van de vaste gezichten van het NOS Journaal. Amber Brantsen leed elf jaar geleden aan anorexia en depressiviteit. In een openhartig boek neemt ze je mee in haar verhaal. Haar advies: ‘Zeg het, tegen wie dan ook: vraag om hulp.’

Amber heeft het allemaal. Eigenschappen die in onze maatschappij enorm worden gewaardeerd. Maar het zijn ook precies de ingrediënten die Amber na haar middelbare schoolperiode in een allesverwoestende eetstoornis hebben gestort. Ze kreeg anorexia.

”Mijn verhaal is geen mooi verhaal; ik hoop wel inspirerend en leerzaam. Het is een verhaal over je dromen najagen en over de obstakels die je op de weg daarnaartoe tegenkomt.” (p.14)

Het verhaal wordt geschreven vanuit Amber haar standpunt, ze schrijft over haar gedachten, haar perfectionisme wat zowel een vloek als een zege voor haar is. De depressie waarin ze terechtkwam en de continue tweestrijd met de eetstoornis tijdens het maken van de stappen in haar herstel.

In “Uit beeld” neemt ze je mee in haar gedachten gang, zowel de diepte in de slechtste periode uit haar leven maar ook in haar weg naar herstel. Zo gaat volgens Amber een eetstoornis vaak niet alleen maar over het beheersen van eten maar het gaat vooral om een gevecht met de donkere krachten in je binnenste. Anorexia is niet “gewoon niet willen eten omdat je aan het lijnen bent.” Anorexia gaat veel en veel dieper; een goede benadering van de patiënt met anorexia is dan ook heel belangrijk. Alsook de lange gang langs artsen en psychologen en haar ziekenhuisopname komen aan bod in het boek.

“Ik heb de antwoorden nog steeds niet. Ik heb alleen mijn verhaal van toen. Mijn beleving.”(p.15)

Voor iemand die problemen heeft met eten, zou ik dit boek niet aanraden want het kan een trigger zijn. Maar als je geïnteresseerd bent in hoe het menselijk brein werkt en waarom sommige mensen te maken krijgen met een eetstoornis, dan is dit boek echt een aanrader. Mij heeft ze alvast geraakt met haar verhaal. Een en al bewondering voor haar eerlijkheid.

Meer recensies van Evelyne cathoir