Neem een duik in de nieuwe wereld van nordic noir

Evelyne cathoir 19 november 2020
Auteurs Peter Mohlin & Peter Nyström groeiden samen op in een klein Zweeds dorp en schreven op tienjarige leeftijd al hun eerste boek samen. Na jaren werkzaam te zijn geweest met redactionele teksten en scenario’s schrijven voor film en televisie, besloten ze hun schrijf krachten wederom te bundelen. Met als resultaat “Het laatste leven”, een briljante nieuwe misdaadthrillerserie uit Zweden.
Neem een duik in de nieuwe wereld van Nordic noir.

Wanneer FBI-agent John Adderley na een mislukte infiltratie in een drugskartel met schotwonden in een ziekenhuis in Baltimore ontwaakt, weet hij dat hij zo snel mogelijk van de radar moet verdwijnen. Hij krijgt een nieuwe identiteit en vertrekt naar zijn geboorteland Zweden. Daar wordt hij onderdeel van het coldcaseteam van Karlstad dat zich bezighoudt met een tien jaar oude vermissingszaak. De verdwijning van het tienermeisje Emelie Bjurwall is voor iedereen altijd een raadsel gebleven. De politie heeft destijds wel wat sporen op een hoge klif aangetroffen, maar het lichaam van de miljonairsdochter is nooit gevonden. Met zijn Amerikaanse mentaliteit kost het John moeite een plek te vinden tussen de Zweden, temeer omdat de zaak persoonlijk is: de hoofdverdachte is namelijk niemand minder dan zijn halfbroer. John bijt zich in de zaak vast, maar moet tegelijkertijd op zijn hoede blijven, want als het drugskartel lucht krijgt van een onconventionele detective die zich ophoudt in een Zweeds provinciestadje is hij zijn leven niet meer zeker…

“Het laatste leven” is een verhaal met bijzonder veel spanning. De hoofdstukken zijn niet te lang en aan een hoog tempo geschreven waarbij er nog eens tal van verrassingen voorkomen. Het is zo goed geschreven dat je gewoon wilt blijven lezen en naar het plot gezogen wordt. Hoewel het boek toch 475 pagina’s heeft mag dat je als lezer zeker niet tegen houden. Het verhaal is opgedeeld in vier delen die samen tot één geheel komen. Met als resultaat “Het laatste leven”, een briljante nieuwe misdaadthrillerserie uit Zweden die een nieuwe kijk geeft op nordic noir , ook wel bekend als Scandinavian noir. Dit is een genre van misdaadfictie dat meestal vanuit het oogpunt van de politie is geschreven en zich afspeelt in Scandinavië of Scandinavische landen. Duidelijke taal het verhaal speelt zich al in sombere landschappen, resulteert in een donkere en moreel complexe sfeer , die een spanning weergeeft tussen het ogenschijnlijk rustige en saaie sociale oppervlak en de moord.

Het boek bevat verschillende verhaallijnen en wordt verteld vanuit meerdere perspectieven, één daarvan is John Adderley, hij is een boeiend personage, het is een doorbijter, koppig en het toonbeeld van een ‘sterke man’ met enige menselijke zwakte die je doorheen het verhaal leert kennen en dat maakt zijn personage zo interessant. John zijn FBI verleden, maar zeker ook zijn Amerikaanse manier van denken maken van hem een goede speurder. Dat hij de eerste jaren van zijn jonge leven in Zweden heeft gewoond, maken hem geknipt voor een sterke rol, maar misschien niet in het coldcaseteam team, want hij is nog al einzelgänger.
Het wordt duidelijk gemaakt dat het personage van John Adderley een terugkerend fenomeen gaat worden, en dat zal voor de vele lezers van dit verdienstelijke debuut fijn nieuws zijn. Ik kijk vol spanning uit naar het vervolg want dit was de beste triller die ik gelezen heb in 2020.

Meer recensies van Evelyne cathoir