Hoe minder je weet van het verhaal hoe beter het boek

Evelyne cathoir 09 februari 2020
Haylen Beck is het pseudoniem van de veelgeprezen auteur Stuart Neville, wiens crime fiction de Los Angeles Times Book Prize heeft gewonnen. “Kwijt” is zijn tweede Haylen Beck roman. Zijn eerste Haylen Beck-roman is ” Verdwenen”.

Na een stressvolle periode besluit Libby samen met Ethan, haar driejarig zoontje, op vakantie te gaan. Hoewel de sfeer in het hotel vredig is heeft ze het gevoel dat ze in de gaten worden gehouden. Ze vreest dat het te maken heeft met het geheim dat ze al jarenlang met zich meedraagt.

En dan, als Libby even niet oplet, stapt Ethan plots in een lift en raakt vermist, maar wie zal hem als eerste vinden?

“Ze dacht dat ze het ergste achter de rug had, maar haar nachtmerrie is pas net begonnen.” (achterflap)

Het grootste deel van het boek bestaat uit een flashback waarin je als lezer te weten komt hoe Libby en Ethan op dit moment zijn aangekomen. Korte hoofdstukken volgen elkaar in hoog tempo op waardoor je als lezer steeds wil blijven doorlezen. Als lezer onderga je een rollercoaster van emoties begrip, kwaadheid, verbazing,… en een plot met hoge suspense.

Hoe minder je weet over “Kwijt” hoe beter.
In “Kwijt” volgen we twee vrouwen Libby en Anna. Libby is een welgestelde jonge vrouw die geen kinderen kan krijgen en haar toevlucht zoekt in het draagmoederschap. Draagmoederschap is een juridisch mijnenveld in Amerika zo heeft Haylen Beck het ingrediënt gevonden voor een emotioneel wrang psychologische thriller. Niet in alle staten van Amerika is dit legaal. En natuurlijk brengt illegaliteit een donkere duistere wereld met zich mee.

Verwachtingen overtroffen
“Kwijt” was zoveel meer dan ik had verwacht! Ik dacht het zoveelste boek te lezen over een kind dat verdwenen is. Maar het is een tot nadenkend stemmend verhaal van de duistere wereld van draagmoederschap en twee wanhopige vrouwen wier leven buiten hun controle om draait. Laat je als lezer verrassen door de auteur “Kwijt” heeft dusdanig veel wendingen dat je bij wijze van spreken duizelig wordt tijdens het lezen.

Meer recensies van Evelyne cathoir