Londen het epicentrum van een pandemie.

Evelyne cathoir 07 februari 2021
Lockdown werd geschreven in 2005 toen de vogelgriep H5N1 een bedreiging vormde, maar door uitgevers als onrealistisch werd afgewezen. Nu onze huidige COVID de wereld beheerst, was de tijd rijp voor een triller die parallel loopt met waar we voor staan.

De thriller “Lockdown” speelt zich af Londen. De stad is na het uitbreken van een zeer dodelijke variant van het H5N1 vogelgriepvirus in een complete lockdown. De stad is op slot, mensen moeten verplicht binnen blijven. De mortaliteit is namelijk hoog; 80% overlijdt aan de ziekte en de ziekenhuizen hebben geen oplossing. Je beleeft als lezer de chaos die ontstaat, en hoe de samenleving zoals we die kennen per direct begint uiteen te vallen. De sfeer die Peter May met deze omstandigheden weet op roepen, zijn zeer beklemmend én realistisch.

Rechercheur Jack MacNeil heeft ontslag genomen bij de politie, ligt in scheiding en maakt zich zorgen om zijn zoon, die het virus opgelopen lijkt te hebben. Op zijn laatste dag wordt hij er toch nog op uitgestuurd om de moord op een kind op te lossen, nadat er een zak botten op een bouwplaats voor een noodziekenhuis is gevonden. De meedogenloze dader doet er alles aan om MacNeil tegen te werken en in een uitgestorven Londen begint een race tegen de klok. Door wie wordt MacNeil als eerste tegengehouden: de moordenaar, of het virus?

De personages, zijn goed uitgediept. MacNeil is een van oorsprong Schotse inspecteur die in conflict ligt met zijn vrouw. Maar eigenlijk wordt er in het boek toch weinig aandacht aan besteed. Zijn zoon heeft het virus en dat drukt zwaar op de man. MacNeil wordt graag gezien door zijn collega’s maar voor zijn baas is MacNeil iemand die graag tegendraads is , want hij neemt niet snel genoegen met een antwoord. MacNeil heeft een geheime relatie met Amy Wu. Een tengere Aziatische vrouw, een forensisch orthodontist gebonden aan een rolstoel, die al snel even ondergedompeld raakt in het achtergrondverhaal van de botten als MacNeil.

Hoewel de thematiek actueler is dan ooit, en het concept van een virus bijzonder interessant is om te lezen. Lockdown me niet helemaal bekoren. Het verhaal las vlot en heeft ingrediënten om een goede triller te zijn. Hoe verder je in het verhaal verzeild raakt hoe meer onrealistische de gebeurtenissen.

Meer recensies van Evelyne cathoir