Inspirerend hoofdpersonage

Evelyne cathoir 28 augustus 2019
Stel je voor dat jij niet kunt praten. Je kunt je niet uitdrukken en ook niet op een of andere manier communiceren.
“In mijn hoofd” brengt het verhaal van de 11- jarige Melody. Ze houdt van woorden, want door woorden krijgen warrige gedachten en gevoelens een vorm. Ze slorpt ze als het ware op maar ze blijven in haar hoofd vastzitten. Melody heeft Cerebrale Parese, een hersenaandoening, ze kan nauwelijks bewegen noch praten. Melody is de slimste van haar hele school maar niemand ziet het of beter gezegd er wordt ervan uitgegaan dat ze niets kan.
“Als mensen eenmaal klaar zijn met het opstellen van de lijst van mijn problemen, hebben ze misschien nog tijd om op te merken dat ik best een aardige glimlach en diepe kuiltjes in mijn wangen heb, de kuiltjes in mijn wangen zijn echt cool. Ik draag gouden oorbelletjes. Soms vragen mensen niet eens naar mijn naam, alsof het niet belangrijk is hoe ik heet. Dat is het wel. Ik heet Melody.” (p.12)

Inspirerend hoofdpersonage

Het verhaal is geschreven vanuit het standpunt van Melody. Je kruipt als het ware als lezer door haar gedachten, gevoelens en frustraties. En dat, dat zijn er veel. Vooral de frustratie dat haar gedachten opgesloten blijven zitten in haar hoofd en ze deze niet met de buitenwereld kan delen. Melody wil wat elk ander kind wil: vriendschap, plezier en een “normaal” leven. Boven alles wil ze haar eigen persoon zijn; ze wil niet worden bepaald door haar handicap. Ze wil erkend worden voor haar kunnen.

Stem voor de stemlozen.

Voor mij als lezer vertegenwoordigd ze elk kind dat geen stem heeft, dat niet kan communiceren maar het toch wil. Ze is universeel Of het nu een kind is dat niet kan horen, blind is of op een manier anders is dan de anderen. Ze is de stem voor de stemlozen. Hoewel het verhaal van Melody fictief is het gebaseerd op de realiteit van duizenden intelligente kinderen en volwassenen die gevangen zitten in niet-coöperatieve lichamen. Dat is een van de redenen waarom het verhaal me zo heeft weten te raken.
Wanneer Melody in sommige algemene klassen op school wordt geïntegreerd, zijn veel kinderen met opzet gemeen; anderen, inclusief leraren, zijn wreed door hun veronderstellingen dat Melody niet in staat is hen te begrijpen. Met de hulp van haar ouders verwerft Melody een Medi-Talker een apparaat waarmee Melody kan communiceren met haar familie en klasgenoten. Ze krijgt eindelijk een stem. Maar niet iedereen in haar omgeving is klaar om deze te horen.

De cover

Ik hou van de cover van het boek omdat deze zoveel betekenis heeft. Je ziet hoe de vis uit zijn bokaal springt. Hij verlaat de veiligheid van de kom en reikt naar iets nieuws. In het verhaal vergelijkt Melody zich met een vis in een bokaal die steeds maar rondjes zwemt en zich gevangen voelt. Ze wil als het ware ontsnappen aan die vicieuze cirkel. Naar niets nieuws reiken, een hoger doel. Maar hier hangen ook risico’s aan vast.
“In mijn hoofd” is een boek dat je niet meer loslaat, je aan het denken zet. Ik heb genoten van het verhaal. “In mijn hoofd” is een Young Adult boek maar eigenlijk vind ik het een aanrader voor alle leeftijden.

Meer recensies van Evelyne cathoir