Meisje A is een verhaal dat niet gemakkelijk vergeten kan worden.

Evelyne cathoir 15 april 2021
Abigail Dean is een schrijver uit Manchester, woonachtig in Zuid-Londen. “Meisje A” is haar eerste roman. Het debuut van 2021 wordt er geschreven, de tv/filmrechten werden al voor publicatie verkocht aan Sony.
'Je kent me niet', zegt meisje A (lex), terwijl de roman begint, 'maar mijn gezicht zul je wel eens gezien hebben. Op de eerste foto’s maakten ze ons gezicht nog wazig, tot aan ons middel toe. Zelfs ons haar was te herkenbaar om vrij te geven. Maar het verhaal en zijn beschermers werden moe, en in de betere uithoeken van het internet werden we gemakkelijk te vinden. (P.7)

Op 15-jarige leeftijd ontsnapte Lex (Meisje A) uit het 'House of Horrors' in Engeland, waar zij en haar broers en zussen werden verwaarloosd en misbruikt. Als haar moeder in de gevangenis overlijdt en ze Lex en haar broers en zussen het ouderlijk huis achterlaat, kan ze niet langer voor haar verleden vluchten. Samen met haar zus, Evie, is Lex van plan om van het ‘House of Horrors’ een kracht voorgoed te maken. Maar eerst moet ze in het reine komen met haar zes broers en zussen - en met de jeugd die ze deelden.

Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Lex ze neemt de lezer mee naar zowel het heden als het verleden. De titels van de hoofstukken zijn de namen van haar boers en zussen titels, zo kom je als lezer steeds meer te weten over het ‘gezin en de onderlinge verhoudingen tussen de kinderen’. De auteur schetst naar de naar de buitenwereld een functionerend gezin, maar niets is minder waar. De gruwelen die zich in het huis afspelen worden langzamerhand steeds erger.

De kinderen gaan van vrijheid geleidelijk aan naar een nachtmerrie waaraan geen einde lijkt te komen. Het gaat minder over de gruwelen die Lex en haar vele broers en zussen hebben doorstaan door toedoen van hun vader, maar meer over hoe de nachtmerrie hen volgt tot in de volwassenheid. Na hun ontsnapping worden de broers en zussen in verschillende adoptiehuizen geplaatst, waar ze verschillende niveaus van liefde en steun ontvangen. Voor mij mochten een paar personages toch nog wat meer uitgediept worden. Ik heb veel karakters liefgehad en verafschuwd tijdens mijn leeservaring. Natuurlijk zijn alle broers en zussen beschadigd uit hun jeugd gekomen en het is heel interessant om over hun moeizame familieband te lezen. Je vraagt je tijdens het lezen af hoe alle onderlinge verhoudingen precies zitten en wat voor rol iedereen gespeeld heeft in het verleden en nu

‘Meisje A’ is een aangrijpende psychologische roman en een verwoestend verhaal over overleven, verlossing en liefde.
Maar Dean wilde uiteindelijk dat het boek zou gaan 'over hoop in plaats van:' Zullen ze wel of niet het huis uit komen? ' Dus je hebt in het begin de geruststelling dat Lex in orde is, dan is het een geval van de jaren die volgen - wat dan? Wat gebeurt er met de mensen die in deze dingen centraal hebben gestaan als de krantenkoppen eenmaal zijn gerecycled? Hoe leef je in de nasleep daarvan? "Het is een beklijvend, krachtig boek, het mysterie in de kern, niet wie een misdaad heeft begaan, maar hoe verder te gaan met het leven in de nasleep ervan.
Meisje A is een onwankelbare kijk op de langetermijneffecten van kindermishandeling en het is een intense en prachtig geschreven roman. Alsook is het een indrukwekkende psychologische roman geworden. Een echte aanrader.

Meer recensies van Evelyne cathoir