Koning van de Italiaanse triller

Evelyne cathoir 10 september 2019
Sandrone Dazieri heeft het maar weer eens voor elkaar gekregen om een nagelbijtende spannende triller neer te pennen. Zijn trillers “Dood de Vader” en “Dood de Engel” zijn een internationaal succes en de filmrechten werden verkocht. “Dood de koning” is het nieuwste boek in de reeks. Voor mij behoord hij tot de absolute top met zijn ingenieuze verhaallijnen die de lezer echt meezuigen in het verhaal.

Bomaanslag, Dante en familiemoord
Politieagente Colomba Caselli kwam bijna om bij een bomaanslag op de dag dat Dante Torre, haar enige echte vriend, werd gekidnapt. Nu leidt ze een teruggetrokken bestaan, dat ruw verstoord wordt door een onderkoelde jongen die ze in haar schuur vindt. Hij kan niet praten en is besmeurd met bloed. Colomba ontfermt zich over de jongen, die de enige overlevende blijkt te zijn van een brute familiemoord. Als ze door begint te krijgen waar deze zaak naar verwijst, weet ze dat alleen zij en Dante de waarheid boven tafel kunnen krijgen. Maar Dante is spoorloos verdwenen.

“Colomba wist niet hoe of wanneer, maar Tommy was net als Dante een gevangene geweest van de Vader.” (p.37)

Colomba Caselli en Dante Torre
“Dood de Koning” is alweer een verhaal met de eigenzinnige Colomba Caselli en Torre Dante Torre in de hoofdrol.

Dante Torre is als kind ontvoerd geweest en heeft jarenlang in een silo geleefd en moest zijn ontvoerder Vader noemen. Na 10 jaar in een silo opgesloten te hebben gezeten weet Dante te ontsnappen. Door deze periode is Dante zo ontzettend getraumatiseerd waardoor hij meerdere Fobieën op zijn naam mag zetten. Dante is hoogbegaafd maar ondanks zijn genialiteit vecht hij wel tegen zijn fobieën en paranoia. Torre kan mensen heel goed beoordelen, een echte profiler. Hij bezit de nodige zelfspot en humor die hem als personage heel interessant maken.

Colomba Caselli is een toegewijde en ambitieuze politieagent, die in het verleden al het nodige heeft meegemaakt. Eigenlijk zou ze willen stoppen met haar job. Maar het rechercheur zijn stroomt door haar aderen en uiteindelijk kan ze toch niet aan de drang weerstaan om mensen te helpen. En de slachtoffers te laten spreken. Ook neemt ze het niet zo nauw met het volgen van regels. Dit zorgt voor de nodige dynamiek tussen haar en Dante. Beiden zijn het dus zeer speciale personages die ondanks al hun eigenaardigheden, obsessies en fobieën bemind worden dood de lezer.

Dazieri heeft verslavende schrijfstijl
De manier van schrijven van Sandrone Dazieri is prettig en verslavend. Hij beschrijft gebeurtenissen tot in de kleinste details waardoor je je als lezer middenin het verhaal bevind. “Dood de Koning” bestaat uit korte hoofdstukken die ervoor zorgen dat je als lezer wilt blijven verder lezen.
De acties volgen elkaar in snel tempo op en hebben een hoog spanningsgehalte. Ook heeft hij de nodige psychische kant van de personages heel mooi in beeld gebracht en dit maakt het samen met de spanning een hele mooie combinatie. Een klein min puntje zijn de vele personages die hun opwachting doen. Dit kan soms voor verwarring zorgen tijdens het lezen. Regelmatig moest ik even terug bladeren om een “aha” momentje te hebben.
Besluit
Het plot bracht een paar wendingen tot stand die ik als lezer echt niet zag aankomen. Daarnaast is het vooral de dynamiek tussen de twee hoofdkarakters Colomba en Torre, die bijdraagt tot het boeiende van dit boek.
“Dood de Koning” is een echte leeservaring! Ik raad wel aan om de vorige twee delen zeker te lezen, zo kun je de gebeurtenissen, achtergronden en verwijzingen beter begrijpen.

Meer recensies van Evelyne cathoir