En goed debuut dat smaakt naar meer

Evelyne cathoir 28 december 2020
Winterland is een sterk debuut van Faber & Pedersen. Het boek verscheen in meer dan tien landen en de filmrechten zijn inmiddels verkocht aan de productiemaatschappij achter de populaire serie ‘The Bridge’.
Winterland speelt zich af tussen kerst en nieuwjaar en we volgen het voormalige partnerpaar Signe en Juncker.

De eerste met wie we kennismaken is Signe Kristiansen. Terwijl ze op het punt staat van een welverdiende kerstvakantie te gaan genieten, ontploft er in hartje Kopenhagen een bom, die aan negentien mensen het leven zal kosten. Daar ze rechercheur is bij de afdeling moordzaken in Kopenhagen worden de vakantieplannen opgeborgen. Signe en haar team moeten zien te achterhalen of er sprake is van een oorlog tussen rivaliserende bendes of van terrorisme.

Martin Junckersen - door iedereen Juncker genoemd - woont sinds kort bij zijn vader met beginnende dementie om voor hem te zorgen. Hij is politieagent in het kleine plaatsje Sandsted. Zijn taak is om daar voor rust te zorgen, want sinds de komst van een asielcentrum is deze ver te zoeken. Ondertussen belandt er tot Junckers grote verbazing een moordzaak op zijn bureau. Het lijkt een uit de hand gelopen overval, maar als blijkt dat het slachtoffer banden had met neonazi’s wordt al snel duidelijk dat er een link is met de zaak van Signe. Wat is de link met de explosie in Kopenhagen?

Signe Kristiansen en Martin Juncker zijn de hoofdpersonages en werkten tot voor kort samen, door persoonlijke omstandigheden is dat niet meer zo en beiden missen hun professionele partner. Afwisselend ben je betrokken bij Signes zaak of die van Juncker.
Daarnaast is ‘Winterland’ op een aangrijpende manier verweven met een stukje maatschappelijke kritiek die zich richt op de onderbezetting van de gezondheidszorg en de gevolgen die dit kan hebben voor zowel ouderen als hun naasten. Met name de situatie rondom de dementerende vader van Juncker is realistisch op papier gezet. De wanhoop, de glimpjes hoop wanneer er toch weer even herkenning is. En natuurlijk ook de lange wachtlijsten om hulp te krijgen Het siert de auteurs dat ze ook andere actuele thema’s in hun boek verwerkt hebben zoals: terrorisme, asielzoekers, neonazisme, aanslagen en een doofpot kwestie.
Het schrijversduo heeft een heel aangename en beeldende schrijfstijl. Wat er voor zorgt dat je als lezer waant in de winterse landschappen, de koude die je bij wijze van spreken zelfs kan voelen.

‘Winterland’ heeft een plot om u tegen te zeggen, het verhaal is goed opgebouwd en nooit ongeloofwaardig. Goed geschreven bovendien, niet te eenvoudig, maar toch heerlijk leesbaar.
Ik kijk alvast uit naar het volgende boek.

Meer recensies van Evelyne cathoir