Een goede debuuttriller met een knal van een opening

“Geen slechte daad” is een debuuttriller geschreven door Heather Chavez. De synopsis op de achterflap is veel belovend. Dit schepte grote verwachtingen bij mij als lezer.

Het verhaal begint bij de stoere dierenarts Cassie, moeder van twee kinderen. Na een lange werkdag rijdt ze naar huis maar onderweg is ze getuige van een mishandeling van een vrouw door een man.
Na het bellen van het alarmnummer doet ze iets waarvoor de meldkamer haar nog had gewaarschuwd niet te doen, ze stapt uit haar auto. Cassie confronteert de met mes zwaaiende man voordat hij de moordaanslag op zijn vrouwelijke slachtoffer uitvoert. Uiteindelijk vlucht de man met het busje van Cassie, waarin haar handtas met haar identificatie, adres en huissleutels zitten.
De volgende dag verdwijnt haar man Sam.
Hebben deze twee voorvallen wat met elkaar te maken of is het toeval?

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Cassie .
Cassie is absoluut een aantrekkelijk personage. Ze is een aanhouder, als lezer leef je mee vanuit haar gedachten en gevoelens. Ze wil en zal haar echtgenoot vinden. Ze bevindt zich plotseling in een situatie waarin ze gedwongen wordt om amateur-detective te worden en zichzelf en haar familie moet zien te beschermen. De secundaire personages zijn minder ontwikkeld, maar versterkten het verhaal nog steeds. Het boek behandelt verschillende thema's, waaronder familie, vriendschap, moord, kindermishandeling, trouw, huiselijk geweld en nog veel meer.
“Geen slechte daad” greep ik me vanaf de eerste pagina. Naarmate het verhaal zich verder opbouwt vond ik sommige zaken niet overtuigend genoeg om verbinding te maken met het verhaal en de personages. Sommige onderdelen voelden voor mij wat langzaam, maar misschien komt dat omdat het verhaal zo een spannend begin heeft. Vanwege het intrigerende begin moest ik echter weten wat er aan de hand was en wou ik blijven doorlezen. Het plot van het verhaal vond ik dan weer een tikkeltje ongeloofwaardig waardoor mijn verwachtingen van het boek niet helemaal zijn ingelost.

In een notendop: een goede debuutroman met een knal van een opening, een raadselachtige opbouw en een enigszins bevredigend einde.

Meer recensies van Evelyne cathoir