Prachtig liefdesverhaal

Evelyne cathoir 09 augustus 2019
Fionnuala Kearney is een Ierse schrijver wiens werk ik niet eerder heb gelezen. Maar na dit boek heeft ze er een fan bij.
“Het boek van jou en mij” is een echte aanrader voor wie ervan houdt helemaal opgeslorpt te raken in een liefdesverhaal.
Op hun huwelijksfeest krijgen Erin en Dom van Erins vader een notitieboekje cadeau. Het is de bedoeling dat ze in dit boekje opschrijven wat ze niet tegen elkaar durven te zeggen.
“Wat ben ik?
Ik ben het boek van jou en mij, de pagina’s van de waarheid met haar licht en schaduwen. Ik ben de liefde, en als ik waarachtig ben, zal ik altijd voortleven.” (p.20)
Erin en Dom denken dit notitieboekje nooit nodig te hebben maar dan slaat het noodlot toe. Hierover geef ik liever geen spoilers, om geen afbreuk te doen aan de kracht van het verhaal. Deze gebeurtenis maakt dat ze uit elkaar groeien. Alsnog wordt het boekje vanonder het stof gehaald en vullen de pagina’s zich met even eerlijke als hartverscheurende woorden.

Het lezen van iemand anders zijn brieven voelt voor mij een beetje aan als gluren bij de buren.
Het handschrift, de weggedoken grapjes, de zinsbouw. Niet bedoelt voor de ogen van een derde partij. Er is geen schijnheiligheid, pure eerlijkheid naar elkander toe. Je leert de personages echt kennen door hun geschreven communicatie. Dat is dan ook de reden waarom ik het boek zo graag gelezen heb. In tijden van het digitale tijdperk vergeten we de kracht van een geschreven brief. Even gaan zitten je gedachten op papier zetten kan soms verrassend veel rust bieden.
Als lezer maak je samen met Erin en Dom een reis vanaf het moment dat ze elkaar voor het eerst ontmoetten door hun vreugdevolle hoogtepunten en tragische dieptepunten. De hoofdstukken worden verteld vanuit hun beide gezichtspunten, dus je krijgt een perfect beeld van beide personages en hun liefde voor elkaar, evenals hun onzekerheden, hun huwelijk en hoe het niet allemaal perfect is. “Het boek van jou en mij” omvat enkele heftige thema’s waaronder rouw, gokverslaving, depressie.
“Uit Het boek van jou en mij:
Toen ik dacht dat ik geen lucht meer kreeg, lukte dat toch.
En toen ik dacht dat ons leven voorbij was, begon het eigenlijk pas net.” (p.149)

Complimenten voor Fionnuala Kearney voor dit pareltje! Ze is een begaafd verhalenverteller, eenmaal je begint te lezen, kun je niet voorkomen dat je het boek zo snel mogelijk uit wil hebben. Wees gewaarschuwd houdt zakdoekjes bij de hand.

Meer recensies van Evelyne cathoir