Een blik achter de gordijnen van de operawereld

Evelyne cathoir 22 september 2019
In de noot van de auteur kom je te weten dat “Het Italiaanse meisje” een verhaal is dat Lucinda aantal jaar geleden heeft geschreven , op verzoek van haar uitgever heeft ze dit herlezen en bewerkt. Met als eindresultaat “Het Italiaanse meisje”. Lucinda heeft het met deze roman duidelijk over een andere boeg gegooid.
Het is een chronologisch verteld verhaal dat op een aantal punten wordt onderbroken door een brief van een moeder aan haar zoon.

Het verhaal
Napels, 1966. Rosanna Menici is een elfjarig meisje met een prachtige stem. Haar familie runt een bar in Piedigrotta, wanneer ze op een avond zingt voor publiek wordt ze opgemerkt door Roberto Mancinni . Roberto is zo onder de indruk van haar stem dat hij haar overtuigt zanglessen te volgen.

“Roberto wist dat hij niet naar een schoolmeisje stond te luisteren dat had geleerd om een liedje te zingen. Het gemak waarmee ze de noten raakte, haar natuurlijke stembeheersing en haar overduidelijke muzikaliteit die niet aan te leren vielen.” (p.21)

Ze volgt zanglessen en evolueert van een teruggetrokken meisje naar een zelfzekere zangeres. Jaren later kruisen de paden van Roberto en Rosanna elkaar. Er ontstaat een turbulente romance Hoewel er liefde is vanuit de beide kanten maken elkaar ook diep ongelukkig en kunnen eigenlijk niet bij elkaar zijn. Als Rosanna bij Roberto is verliest ze zichzelf, ze verdrinkt in de liefde die ze voor hem voelt met de verwoestende oorzaken tot gevolg. De relatie tussen Roberto en Rosanna heeft me gedurende het hele verhaal vastgehouden, terwijl ik heen en weer slingerde tussen de wens dat ze samen een gelukkig relatie zouden vinden, en me onrustig voelde door de obsessieve kwaliteit van hun liefde die het slechtste van hen beide naar boven haalt.

Achter de gordijnen van de operawereld
De operawereld speelt een belangrijke rol in “Het Italiaanse meisje” je krijgt als lezer een kijkje achter de gordijnen van de operawereld. Het is niet allemaal glitter en glamour maar ook hard werken.
Rosanna en Roberto zijn de hoofdpersonen, maar niet de enige. Riley voert een groot aantal nevenpersonages op. Familieleden, vrienden en vriendinnen, minnaressen en bedrogen echtgenoten, collega’s en zakenrelaties. Luca, de broer van Rosanna, en ook haar zus Carlotta hebben op cruciale momenten een bepalende rol.

Hoewel het boek 492 pagina’s telt wat toch wel een dikke pil is heb ik niet echt het gevoel gehad dat het verhaal langdradig was.
“Het Italiaanse meisje” staat vol van de mooie beschrijvingen en heeft precies de juiste maat voor tempo. Langzaam genoeg om je in staat te stellen de personages en hun emoties echt te begrijpen, maar vloeiend genoeg om ervoor te zorgen dat je als lezer de pagina’s wil blijven omslaan.
‘Het Italiaanse meisje’ is niet alleen het verhaal van een verkeerde en wanhopige liefde. Het is ook een familieroman, een verhaal over moederschap, vriendschap en dromen. Laat je meeslepen in de prachtige schrijfstijl van Lucinda Riley.

Meer recensies van Evelyne cathoir