Krachtig en aangrijpend verhaal

Evelyne cathoir 30 juli 2019
“Een ongewoon huwelijk” is een New York Times Bestseller en de eerste keuze van het jaar 2018 voor Oprah’s Book Club. Dit zal Tayari Jones carrière ongetwijfeld een stevige boost gegeven hebben. Na het lezen van deze vermeldingen werd ik heel nieuwsgierig naar de inhoud van het verhaal.

In “Een ongewoon huwelijk” volgen we het liefdespaar Roy en Celestial. Hun opbloeiende liefde is niet zonder problemen, maar ze houden van elkaar en proberen het beste in elkaar naar boven te halen. Zijn carrière in de zakenwereld zit in de lift, zij is een veelbelovende kunstenares die de kost verdient met het maken van poppen.
Op een avond, in een budgetmotel, wordt een vrouw verkracht. Ten onrechte wordt Roy aangewezen als dader. Wrong race, wrong place. Hij wordt gearresteerd en veroordeeld tot twaalf jaar cel.
De liefde tussen Roy en Celestial wordt een papieren liefde. Veel van het verhaal wordt verteld door de brieven die Roy en Celestial elkaar sturen tijdens zijn opsluiting. Als lezer zie je hoe Roy steeds maar meer bitter wordt. Je kijkt mee terwijl ze proberen vast te houden aan een kern van hoop. Naarmate de maanden, jaren verstrijken begint duidelijk te worden dat hun liefde de afstand niet aankan. Het papier begint te scheuren. Dit fragment komt uit een brief die Celestial naar Roy opstuurt.
“Wat wij hebben is geen huwelijk. Een huwelijk is meer dan je hart, het is je leven. En wij delen het onze niet. Ik geef de schuld aan de tijd, niet aan jou of aan mij. (p.102)
Zo rijst de vraag bij de lezer of dit huwelijk deze ingrijpende gebeurtenis kan overleven. Ze waren nog maar 18 maanden getrouwd voor Ray gearresteerd werd. Celestial was bij wijze van spreken nog haar rijst uit haar haar aan het kammen. Zijn gevangenisstraf is tien maal langer dan de tijd dat ze getrouwd zijn.

Een derde hoofdpersonage is gemeenschappelijk vriend Andre. Hij is samen met Celestial opgegroeid, ze hebben een soort broer en zus relatie. Maar stiekem heeft Andre altijd al gevoelens gehad voor Celestial. Terwijl Roy zijn tijd in de gevangenis zit begint de relatie tussen Andre en Celestial te veranderen. Celestial zoekt troost bij Andre en zo verandert een vriendschapsrelatie naar een liefdesrelatie. Hoe deze liefdesdriehoek eindigt? Daarvoor met je het boek lezen.

Tayari Jones heeft een prettige schrijfstijl en heeft je daardoor redelijk snel in het verhaal. Het verhaal wordt verteld vanuit Roy, Celestial en Andre. Zodat je van de verschillende personages de conflicten waarmee ze in aanraking komen. Jones laat je als lezer in de belevingswereld van de drie hoofdpersonages kijken. Je voelt hun pijn hun emoties doordringen de pagina’s.
Grote thema’s komen aan bod zoals juridische onrechtvaardigheid, liefde, verraad, onvoorwaardelijke vriendschap.
“Een ongewoon huwelijk” vraagt je na te denken over wat het werkelijk betekent om te trouwen, en of er een moment komt waarop loyaliteit niet langer kan worden verwacht. Tayari Jones laat je als lezer stilstaan bij de vraag in hoeverre een relatie stand kan houden na zoveel fysieke afstand, en wat jijzelf zou doen in een vergelijkbare situatie. Iedere lezer zal hierover een andere mening hebben. Er zijn geen goede of foute antwoorden en dat is wat ik het mooie vind aan het boek. Ik ben ongelooflijk blij dat ik als lezer getuige ben geweest van dit ongewone liefdesverhaal.

Meer recensies van Evelyne cathoir