Een hilarisch en tegelijkertijd een aangrijpende roman

Evelyne cathoir 23 februari 2021
Fredrik Backman is een Zweeds columnist, blogger en auteur. Zijn meest bekende boek is ‘Een man die Ove heet.’ De verhalen van de auteur gaan altijd over gewone mensen maar de emoties worden uitvergroot.

Wanneer een bankoverval niet helemaal gaat zoals gepland, slaat de overvaller op de vlucht en verschuilt hij zich in een flat waar op precies dat moment een bezichtiging plaatsvind. Zo wordt de bezichtiging een gijzeling. Onder de aanwezigen bevinden zich onder andere een zevenentachtigjarige vrouw die lang genoeg heeft geleefd om niet bang te worden als ze wordt bedreigd met een pistool, een jong stel dat op het punt staat voor het eerst een kind te krijgen maar het over niets eens lijkt te kunnen worden, en een mysterieuze man die zich heeft opgesloten in het toilet. Tijdens deze bezichtiging die ineens een gijzeling is geworden leren de aanwezigen elkaar steeds beter kennen en onthullen ze tegen wil en dank verrassende waarheden over zichzelf. Ieder van hen heeft een leven met verdrietige momenten, pijnlijke herinneringen, geheimen voor hun naasten en passies waar ze zich voor schamen.
Wanneer de overvaller eindelijk opgeeft en iedereen vrijlaat, bestormen agenten de flat, maar de overvaller is verdwenen. Wat is er gebeurd? Waar is de overvaller? En waarom lijkt niemand de waarheid te spreken?

“Dit is een verhaal over veel dingen, maar vooral over idioten. Daarom moet nu meteen worden gezegd dat het altijd heel makkelijk is om andere mensen voor idioot uit te maken, maar alleen als je vergeet dat het bijna altijd idioot moeilijk is om mens te zijn. "(p.7)

Backman is een auteur met het aangeboren vermogen om de menselijke geest te vangen, onder de huid van zijn personages te kruipen en de gedachten en gevoelens van zijn personages door te geven aan de lezer zodat je het gevoel krijgt dat je de personages kent, alsof we vrienden met hen zijn en soms, alsof we ze zelf zijn.
Met zijn humor, fantastische taalvondsten en schrijfstijl heeft Fredrik Backman een ijzersterk boek afgeleverd waarin je als lezer voortdurend op het verkeerde been wordt gezet.
Het verhaal is absurd maar toch wil je blijven doorlezen. Het is zowel tragisch maar ook grappig. ‘Angstige mensen’ bevat actie en is zowel bedrieglijk als meeslepend maar stemt ook tot nadenken. Dat zijn nu eens ingrediënten die ik zoek in een boek.

Dit is het perfecte boek voor onze moeilijke tijden, het resoneert diep op zoveel niveaus, en als je er niet meteen verbinding mee maakt, raad ik je aan om eraan vast te houden, de beloning is des te groter.

Meer recensies van Evelyne cathoir