Een giftig goed boek

De debuutroman van Sarah Penner “De verborgen apotheek” , is een historisch spannend verhaal van mysterie, moord, vertrouwen en verraad.

De auteur neemt de lezer mee naar 1791 Londen, waar ze geduldig Nella's achtergrondverhaal onthult en de omstandigheden die haar beslissing beïnvloeden om de apotheek van haar moeder, ooit een plek voor genezing, te veranderen in een toevluchtsoord voor verraden vrouwen die geloven dat ze geen andere keus hebben dan moord. Wanneer op een dag de 12 jarige Eliza voor haar deur aanklopt met een bijzondere vraag ontstaat een speciale vriendschap tussen Nella en Eliza. Deze vriendschap zet een reeks gebeurtenissen in gang die zowel Nella als de vrouwen wiens naam in haar moordregister staan in gevaar brengen. Want 200 jaar geleden kwam je er niet vanaf met een gevangenisstraf.

Historicus Caroline het derde hoofdpersonage volgen we in het heden. Zij viert haar trouwdag alleen, treurend om haar overspelige man. Wanneer ze een oud apothekersflesje in de Theems vindt, wordt haar nieuwsgierigheid gewekt. Ze vermoedt dat het flesje een link heeft met de onopgeloste apothekersmoorden die 200 jaar geleden plaatsvonden. Penners meeslepende verhaal speelt zich af in een sfeervol Londen en stroomt vakkundig van het verleden naar het heden, waarbij het hartzeer en de verloren dromen van drie boeiende hoofdpersonages worden onthuld.

De auteur beschikt over een beeldende toegankelijke schrijfstijl, je waant je als het ware in het vroegere als huidige Londen. En kijkt mee over de schouders van de personages. Ook heeft de auteur gekozen voor krachtige vrouwen die hun mannetje kunnen staan in het heden en het verleden. Niet alleen de kracht van vergif maar ook van vriendschap, vertrouwen en liefde maakt deze vrouwen zo sterk.

De verborgen apotheek is een spannend drama dat mij als lezer tot de laatste alinea wist te verassen. Zeker een aanrader.

Meer recensies van Evelyne cathoir