Dromerig boek met romantische en sprookjesachtige scènes

Bookaholic F 02 oktober 2019
Het feeërieke boek Day Dreamer zag ik online voorbij komen en ik was onmiddellijk gefascineerd door de inhoud en opvallende presentatie. Dit modern ya sprookje moest ik gewoon lezen. Toen ik hoorde dat ik mocht deelnemen aan deze ongewone leesclub, kon ik wel een gat in de lucht springen.

Ik verwachtte een sprookje, maar ik kwam terecht in een sprookjesboek. Luna tovert met woorden, schrijft vol magie en heeft een volstrekt eigen stijl.

Lora woont samen met haar arrogante stiefzus Amaryllis bij hun nieuw samengesteld gezin. Op een dag is ze het beu en besluit ze, samen met haar hondje Henry, te gaan wandelen. Ze verdwalen in een onbekend bos en Henry leidt Lora naar een kasteel. In het begin lijkt alles een sprookje, maar al snel verandert dit in een nachtmerrie. Wanneer Lora haar vreselijke stiefzus opduikt en zij weer de populairste is, is ze wanhopig. Voor één keer wil zij de liefste gevonden worden. Bobby, de knappe eigenaar, van deze plaats met al zijn rare regels, is haar droom, maar het is haar vreselijke stiefzus Amaryllis, die zijn hart voor haar lijkt te winnen. Kan Lora het geheim ontrafelen en het einde herschrijven zodat haar sprookje toch werkelijkheid wordt?

Wanneer ik het boek eindelijk echt in mijn handen had, was ik nog meer onder de indruk. Hamley Books, dank je wel dat jullie durven kiezen voor een
indrukwekkende hardcover (yes, ben ik gek op, staat zo mooi in mijn kast) en zoveel aandacht hebben voor hoe jullie boeken er uit zien. Looks zijn niet alles, maar geef toe.. :" Dit boek is een pareltje en zijn cover en prachtige lay-out zullen veel harten beroeren en het boek doen opnemen in de winkel" . Maar genoeg over de presentatie. Natuurlijk was het afwachten of het verhaal zelf me zou meenemen op een magische reis.

Dit boek is anders dan alle andere boeken die ik ooit las. Ik herken de bewondering van de auteur voor urban fantasy ya en natuurlijk haar ongelooflijke interesse in bekende en onbekende sprookjes. De negentienjarige auteur heeft met dit debuut haar talent getoond en door de zelf getekende pentekeningen een persoonlijk accent toegevoegd.

Day Dreamer is niet echt in een hokje te stoppen, maar is een veelzijdig, dromerig boek met romantische en sprookjesachtige scènes.

Hoewel ik ontzettend gecharmeerd ben door dit eerste deel van een duologie, mistte ik ook wel wat dingen. Soms had ik graag wat meer een geheel gezien omdat nu alle gedachten door elkaar heen dwarrelen. Lora gaat op onderzoek uit en komt terecht in magische avonturen. Haar reactie op de problemen is raar en lijkt nu soms onlogisch, maar zal hopelijk duidelijk worden in het tweede deel. Day Dreamer had, naast het haast poëtische verhaal, ook meer pit mogen hebben. De karakters zijn heerlijk, maar nogal stereotiep. Wanneer je Day Dreamer bekijkt als een sprookje is dat normaal en verwacht de lezer dit misschien wel. Toch denk ik dat het verhaal wat stouter en spannender had mogen zijn als het het de bedoeling was om een iets oudere doelgroep aan te spreken. De cliffhanger is een geweldige teaser en veelbelovend. Deze klinkt mysterieus en ik hoop dat in Night Thinker de raadsels opgelost worden. Ik hoop echt op wat meer duidelijkheid omdat ik nu lichtjes gefrustreerd achterblijf met veel vragen waarop ik nu nog geen antwoorden kreeg. Dat ik dit voel, betekent dat het ongewone verhaal me geraakt heeft en dat is niet zo met elk boek.

Ook al heb ik wat tips voor haar, voor mij is het overduidelijk dat Luna Van Roosen moet blijven schrijven. Dit is haar eerste boek en na dit debuut zal ze ongetwijfeld nog meer openbloeien. Hoewel er zeker progressie mogelijk is, vind ik dit een apart en schitterend verpakt debuut.

Deze jonge auteur is een ruwe diamant die in de toekomst nog meer zal gaan schitteren. Ik kijk ontzettend uit naar het vervolg Night Thinker en wacht vol spanning af of ze dan opnieuw weet te verrassen en te prikkelen.
Hoewel dit eerste deel niet perfect is, is het net door deze kleine imperfecties een wondermooi begin en veelbelovende inleiding.

Door haar prachtige schrijfstijl, het lef om anders te durven zijn en de waanzinnig mooie uitgave waag ik het om dit boek ondanks de schoonheidsfoutjes echt aan te raden.

**** Dankzij Thrillerlezers mocht ik meedoen aan de leesclub en dit boek ontdekken

Meer recensies van Bookaholic F