De trip: "Modern Times meets The Alchemist"

Bookaholic F 10 november 2019
Tim van Hoof heeft met De Trip zijn eerste literaire roman geschreven. Voordien heeft hij in 2014 al zijn debuut, de poëziebundel Inopportuun, uitgebracht.

De reactie op de geflipte maatschappij en de zoektocht naar de zin van het leven maken van De Trip: “Modern Times meets De Alchemist”.

De schuingedrukte stukjes geven een blik op de eenzame persoon zonder doel in zijn leven, die op zoek gaat naar afleiding en een nieuw begin. In zijn geest ontvouwt zich de waanzinnige trip.

Wanneer een eenzame bloempotverkoper een stap in de wereld zet, komt hij terecht in een spiraal van gekte. Eigenlijk is hij overdag als nuchtere mens deel van de maatschappij. Hij draait keurig mee in het normale bestaan, maar stelt zich allerlei vragen hierbij. Hij twijfelt aan wat zijn doel is en of er wel een doel is. Hij wil meer zijn dan zomaar een uitroepteken. Anderen vonden hun doel of denken het toch gevonden te hebben en stellen zich geen vragen meer, zij zijn uitroeptekens zonder meer, maar hij zwemt tegen de stroom in. Zijn geloof in het systeem is verdwenen en hij wil vrij zijn en passie voelen.

Citaat: “Onze idealen zijn zuiver en eerlijk. We zijn onze eigen canvassen!”

Dit boek is waanzinnig : De gedachten zijn gedurfd, de dialogen filosofisch en de rake schrijfstijl is anders dan anders.

Om de eenzaamheid te doorbreken gaat hij naar een café waar hij zich, net zoals overal, een vreemde eend in de bijt voelt. Totdat enkele excentrieke figuren hem aanspreken en na wat drank en tijd met de juiste kameraden wordt alles toch wel anders. Samen met hen gaat hij mee de veelbelovende nacht in. In het begin is alles fantastisch voor het hoofdpersonage, omdat hij zich opgenomen voelt in de groep en eindelijk zichzelf kan zijn. Herder, de meest charismatische van de bijzondere figuren, gedraagt zich als een soort sekteleider en heeft het hoofdpersonage, net zoals de anderen, in zijn greep. Kritische gesprekken over de consumptiemaatschappij en het durven doorbreken van het feit dat je niet buiten de lijntjes mag lopen, kleuren hun uitstap. Ineens blijkt alles te kunnen en mag de bloempotverkoper de controle verliezen. Tijdens deze trip met Schurft, Waas en Herder voelt hij eindelijk wat echt vrij zijn betekent. Scheef mag wild zijn en de teugels laten vieren. Hij mag uit de sleur stappen en het leven zien als een feest.

Een krankzinnige tocht loopt meestal niet goed af en ook nu gaat het van kwaad naar erger. Uiteindelijk escaleert de situatie en na de trip is niets nog hoe het was.

Als lezer sta je aan de kant en zie je deze hallucinante situatie voor je gebeuren. Dit is zonder twijfel een apart en complex verhaal met rijke taal en snedige humor. Tim Van Hoof maakt je tot observator van een dolle trip en tijdens het verhaal krijg je door de gevatte en kritische blik een beeld van hoe onze wereld doordraait of is het toch de bloempotverkoper?

De Trip is een aanrader, omdat het verhaal zo scherp is als een mes en doet nadenken. In één avond verandert een leven, maar ik had graag wat langer in het gezelschap van de bloempotverkoper verbleven. Ik kijk ernaar uit om nog meer intelligente romans van deze auteur te lezen en te verdwalen in zijn bijzondere wereld.

Citaat: “Ik val en… blijf vallen”

Meer recensies van Bookaholic F