Lovecraftiaanse slipstream

Ferry76Visser 06 september 2020
‘A haunting at Hollow’s cove’ is het meest lugubere boek van Jeff DeGordick dat ik tot nu toe gelezen heb. Daarnaast is het ook een verhaal dat langs het werk van H.P. Lovecraft schuurt en dat maakt het een geweldige leeservaring.
Om te beginnen is het een boek dat geheel past in het Nederlandstalige horrorgenre. Af en toe deed het mij denken aan het werk van J. Sharpe en Tom Thys. Dat maakte het voor mij extra leuk om te lezen.
‘A Haunting at Hollow’s Cove’ neemt een speciale plaats in, in het werk van Jeff Degordick. Het verhaal combineert horror en psychologie en valt daardoor tussen de speculatieve en literaire fictie en daarmee in het genre slipstream.
De horror in dit verhaal schuurt langs het werk van H.P. Lovecraft door onderwerpen als onthechting, niet menselijke invloeden en verboden kennis. Het traumatische verlies van Mark Winters maakt hem naast eenzaam ook kwetsbaar. Dit is vaak ook van toepassing op de verhaalfiguren van Lovecraft.
Daarnaast komt de duistere esoterische kennis als motief op geweldige wijze aan bod. Net als bij de Amerikaanse horrorgrootmeester gaat het om kennis die een enorme macht geeft, alleen is DeGordick subtieler met het effect ervan op zijn personages. Waar Lovecraft ze psychologisch of fysiek vernietigt worden ze in dit geweldige lugubere verhaal meer gecorrumpeerd tot er van hun persoonlijkheid niets meer over is.
De niet menselijke invloed in het verhaal associeerde ik met een onderwerp uit de mystiek van Julian van Norwich (1342 – 1416). Voor haar bestaat de zonde namelijk niet en is de mens goed. Het kwade bestaat niet en heeft de mensheid nodig om aanwezig te zijn in de wereld. Daar moest ik af en toe aan denken tijdens het lezen van dit geweldige lugubere verhaal.
Kortom, een ijzersterk debuut met een Lovecraftiaans tintje.

Meer recensies van Ferry76Visser