Condities: literair existentialisme

Ferry76Visser 20 maart 2020
Voor mij is ‘Condities’ van Thomas Heerma van Voss nu al een van de belangrijkste boeken van 2020. Niet alleen vanwege de thematiek, de consistentie in de verhaallijn en de heerlijke ironie, maar ook vanwege de mogelijkheid tot existentialistische interpretatie.
Om te beginnen maakt de auteur een sterke ontwikkeling door. Thomas Heerma van Voss is een van de meest consistente schrijvers binnen de Nederlandse literatuur. Waar ‘Stern’ (2013) qua beschrijven ingetogen is, is ‘Condities’ open. Daarnaast heeft dit laatste boek een sterkere humoristische toon, die minder aanwezig is in ‘Stern’. De passages waarin de uitgever van de hoofdpersoon aan bod komt zijn hier een voorbeeld van, omdat ze ook dicht bij het thema van het boek staan.
Voor mijn gevoel het leven dat bestaat uit een wisselwerking tussen voorwaarden op het persoonlijke en zakelijke vlak. Door de manier waarop deze twee vlakken op elkaar inwerken ontstaat de identiteit van Vincent Pek.
Ook van de wijze waarop ambitie een belangrijke rol speelt heb ik genoten. Dit is een belangrijk onderwerp in de relatie tussen Vincent en zijn vriendin. En de ironie die hier een rol in speelt is fenomenaal. Beiden hebben hun eigen aspiraties. Alleen daar waar de een dichter bij zichzelf komt te staan, verwijdert het de ander langzaam van zichzelf. Hoe dit in het verhaal wordt uitgewerkt wordt is subliem en overtuigend.
Dit boek is ook te lezen als existentialistische literatuur. Tijdens het lezen moest ik door de ziekte van Vincent en de impact daarvan af en toe denken aan hoe ziekte de mens terugwerpt op zichzelf (Heidegger). En hoe deze roman het probleem van het mens zijn laat zien en het leven in deze wereld (Sartre) is uitermate treffend.
Dus alle lezers die van literatuur houden met een ironische toon, die ook mogelijkheden geeft voor existentialistische interpretatie, die kan ik ‘Condities’ van harte aanraden! #condities #thomasheermavanvoss #dasmag

Meer recensies van Ferry76Visser