Deep Fake

Ferry76Visser 22 oktober 2023
Max van Olden is een geweldige auteur. Dat heeft hij met zijn vorige boeken al laten zien en met deze novelle bewijst hij dat nogmaals, want ‘Deep Fake’ is meer dan een spannend verhaal. Hoezo?
Het verhaal van deze novelle is heel toegankelijk en zal daardoor veel lezers aanspreken. Ik heb het verhaal met ontzettend veel plezier gelezen. De beeldende manier van schrijven, de geweldige spanningsopbouw en de personages maken het tot een spannende pageturner.
Heel meeslepend laat de novelle zien wat een gevaarlijke kant is van het internet. Via social media is het mogelijk om via influencers producten onder de aandacht van mensen te brengen. Deze influencers hebben invloed maar zijn tegelijkertijd ook heel kwetsbaar, zoals het verhaal overtuigend laat zien.

In mijn ervaring speelt de auteur in het verhaal op een geweldige manieren met het thema onthullen. Niet alleen in de syntaxis, maar ook in de semantiek van het verhaal is deze term van belang. Voor mij laat het verhaal daarmee zien hoe complex de ware toedracht van gebeurtenissen kan zijn. Omdat Van Olden zowel met de letterlijke als figuurlijk betekenis van het onthullen van de waarheid op een evenwichtige manier speelt ontstaat er een meeslepende spanning en een intrigerende dynamiek in het verhaal.
Daarnaast zit er ook een subtiele ironie in deze prachtige novelle. Af en toe heb ik zitten gniffelen tijdens het lezen, want hoe iets wat uitermate nep en leugenachtig is er voor zorgt dat de (persoonlijke) waarheid van verschillende personages boven tafel komt is geweldig.
En zo wordt ‘Deep Fake’ door de ironie en het evenwichtige spel tussen de letterlijke en figuurlijke betekenis van het onthullen van de waarheid meer dan een spannend verhaal. Want deze gelaagdheid laat zien dat Max van Olden een schrijver is van wie de lezers nog veel geweldige boeken mogen verwachten.

Meer recensies van Ferry76Visser