Ghosthunter: het beste en engste boek van Jeff DeGordick tot nu toe!

Ferry76Visser 01 januari 2020
In deze donkere dagen ben ik begonnen in ‘Ghosthunter’ van Jeff DeGordick. Deze onbekende Canadese auteur heeft zichzelf overtroffen met ‘Ghosthunter’, het eerste deel van ‘The Haunted Hamlet’ serie. Het is zijn engste boek en ook zijn meest literaire. Daarom is het voor mijn gevoel zijn beste werk tot nu toe! Waarom?
Om te beginnen is de hoofdpersoon erg herkenbaar. Simon Donatti is een man die veel heeft meegemaakt en al die gebeurtenissen hebben hem gevormd tot de persoon die hij nu is. In vergelijking met dr. John Silence van Algernon Blackwood en Thomas Carnacki van William Hope Hodgson, die beiden iets onaantastbaars hebben, is Simon veel realistischer. Dat maakt het voor de lezer makkelijker om mee te gaan in zijn keuzes in dit macabere verhaal.
Daarnaast heeft ‘Ghosthunter’ een uitstekende spanningsopbouw. Het boek bestaat uit zesentwintig hoofdstukken in chronologische volgorde. DeGordick weet de spanning goed op te voeren, waardoor het een erg meeslepend verhaal wordt. Duistere fantasie, originele twists, perspectiefwisselingen en lugubere gebeurtenissen maken het de lezer heel moeilijk om dit geweldige boek aan de kant te leggen. Je wilt doorlezen!
Wat vind ik het beste van dit boek? Dat is de literaire diepgang van het verhaal. Op consistente wijze hebben bepaalde gebeurtenissen en personages steeds te maken hebben met hetzelfde thema: vechten tegen de duisternis. In het verhaal wordt dit prachtig verwoord: ‘We have to beat back the darkness or it will take all of us.’ (p.87) Op een geslaagde constructieve wijze komt dit steeds aan bod en dit draagt bij aan de hoge kwaliteit van het verhaal.
Verder geniet ik steeds van de atmosfeer die de auteur in zijn verhaal creëert: macaber, duister en spannend. Er wordt af en toe op de juiste manier gebruik gemaakt van poëtische vergelijkingen, waardoor de sfeer nog meer versterkt wordt. Een voorbeeld uit deze pageturner is de volgende: ‘It was like the house clasped its hands around him, smothering him from all outside senses and refusing to let him go.’ (p.133)
Het is voor mij dus duidelijk dat Jeff DeGordick met ‘Ghosthunter’ zijn beste werk tot nu toe geschreven heeft. Het is een macaber pareltje dat door de literaire diepgang geschikt is voor lezers die van literaire horror houden. Na het lezen van dit boek ga ik plaatsmaken in mijn boekenkast voor alle spookverhalen van deze nieuwe Algernon Blackwood! #ghosthunter #jeffdegordick #hauntedhamlet

Meer recensies van Ferry76Visser