Legenden langs de kust

Ferry76Visser 10 december 2023

In deze donkere dagen voor kerst is het heerlijk om met een boek op de bank te liggen en te lezen. De afgelopen week heb ik ‘Legenden langs de Kust’ gelezen van de auteurs van Nimisa. Ik heb maar een woord voor deze bundel: geweldig! Ironisch, humoristisch, lyrisch, episch en spannend.
De verhalen uit ‘Legenden langs de Kust’ zijn voor mijn gevoel onder te verdelen in twee groepen: historisch en bovennatuurlijk.
De historische verhalen zijn sfeervol en overtuigend. Het is de auteurs gelukt om ieder op zijn of haar eigen manier de geschiedenis de geschiedenis te doen herleven. De ironie van Joost Uitdehaag komt ijzersterk tot zijn recht in ‘Berckhey’ en zijn geheel eigen hagiografie van ‘Jeroen van Noordwijk’ is licht humoristisch en daar heb ik enorm van genoten. Atalanta Néhmoura weet de sfeer van verschillende duistere periodes overtuigend te beschrijven. Ze laat perfect zien hoe helden in deze tijden ontstaan.
Ook Mark van Dijk laat zich van zijn beste kant zien: spannend, duister en meeslepend. Op magistrale wijze weet de auteur een personage uit de geschiedenis van Katwijk opnieuw een stem te geven. En met een ander verhaal moest ik denken aan ‘The Ghost pirates’ (1904) van William Hope Hodgson. De Katwijkse auteur bewijst voor mij de potentie te hebben om het niveau van deze klassieker te evenaren.

En dan de bovennatuurlijke verhalen. Hierin krijgt de realiteit vaak een bovennatuurlijke twist die het spannend, origineel en soms zelfs literair maakt.
Een voorbeeld van dit laatste punt is ‘Hoosje’ van Rik Raven. Met lyrische precisie laat ze het realistische en het fantastische elkaar raken. Hierdoor ontstaat er een prachtige dynamiek die het conflict niet alleen versterkt maar ook mysterieuzer maakt. Deze dynamiek komt voor mij ook terug in het verhaal van Wianda Rozendaal. Hoe in dit meeslepende spookverhaal met de betekenis van een liturgisch voorwerp wordt gespeeld is prachtig.
Ook Wouter van Gorp laat zich van zijn literaire kant zien met ‘Een zee verwijderd’. In dit melancholische verhaal weet hij met een fascinerende twist literatuur en fantasie met elkaar te verbinden.
Marieke Frankema heeft zichzelf in deze verhalenbundel weer overtroffen: ‘Een puntmuts in een zee van bloemen’ en ‘Licht in de branding’ zijn in een woord WAUW! Het eerste is sprookjesachtig met een origineel accent en het tweede is grimmig, melancholisch, liefdevol en heeft een element dat Darcy Coates waardig is. Klasse!
En zo wordt ‘Legenden langs de kust’ een aanrader om in deze donkere dagen te lezen op de bank. Alle auteurs laten zichzelf zien van hun beste kant en weten ieder op hun eigen manier de lezer mee te slepen in hun verhaal.

Meer recensies van Ferry76Visser