The Witches of Halloween Haven: viendschap en samenwerking

Ferry76Visser 03 februari 2020
‘The Witches of Halloween Haven’ (2019) is unputdownable. Dit verhaal is niet alleen een verdieping van het eerste, het laat ook een sterke ontwikkeling zien van schrijver. Deze pageturner gaat niet alleen over vriendschap. Het is ook een prachtig verhaal over samenwerking.
Dit tweede deel van de serie gaat dieper op de thematiek van ‘The Witch of Halloween House’ in. Naast de epische strijd tussen goed en kwaad is de ontwikkeling van enkele vriendschapen een belangrijk onderwerp. Vooral Tommy krijgt met dit thema te maken. Wat enkele ontroerende, schrijnende en heftige passages oplevert.
Vanuit het standpunt van vriendschap is samenwerking een belangrijk motief. Dit geldt voor zowel de protagonisten als de antagonisten. Ieder heeft zijn eigen beweegredenen o.a. wraak, verdediging en toch gaat het in de basis steeds om een sterke vriendschappelijke of familierelatie.
En de structuur van het boek daagt de lezer meer uit. ‘The Witches of Halloween Haven’ bestaat uit eenendertig hoofdstukken, waarin een sterke afwisseling plaatsvindt met betrekking tot de plaats van handeling. Dit in combinatie met de beeldende schrijfstijl maakt dat de lezer het verhaal als een film voor zich ziet.
Daarnaast wordt Peter nog mysterieuzer. Dit personage komt in het eerste deel van de serie als een soort antiheld in het verhaal. In dit deel zorgt hij voor enkele spannende leesmomenten, waardoor ik meer van hem wil weten. Ergens is hij net zo eng als de heksen.
De heksen zijn overigens uitstekende horror. Ieder van deze macabere vrouwen heeft een passage die beeldend gruwelijk is. Hoofdstuk vier heeft daar een prachtig voorbeeld van met betrekking tot de stevige heks. ‘A juicy earthworm slithered between her fingers and she pinched it with gluttenous fervor. She slurped and licked and the worm was gone, and she munched on crickets next.’ (p.30) Deze passage zou een scene kunnen zijn uit een aflevering van ‘Monsters’ (1988-1991). DeGordick gaat hier met de angstsymboliek verder dan in het vorige boek. En daar geniet ik van! Het laat voor mij zien dat hij nog meer in huis heeft dan dat hij tot nu toe heeft laten zien en dat deze ontwikkeling zich voortzet.
Dus alle lezers die van Halloween houden kan ik dit boek van harte aanraden. Deze pageturner over vriendschap en samenwerking is unputdownable. #thewitchesofhalloweenhaven #jeffdegordick

Meer recensies van Ferry76Visser