In één adem uitgelezen

Gea Kuipers 29 juni 2020 Hebban Recensent
Zodra ik begon te lezen in 'De macht van K.' van Jens Vern - een voor mij tot dan toe onbekende schrijver - kon ik niet meer stoppen en móést het boek uit. Vanaf pagina 1 zit de vaart er in en zat ik in het verhaal.
Het boek gaat over de pas afgestudeerde Tim Turner die - ondanks zijn matige eindcijferlijst - wordt ingelijfd door een groot, machtig IT-bedrijf. Hiermee zet Vern Turner in mijn ogen direct neer als een naïeve jongeman die geniet van alle voordelen, aandacht en rijkdom die zijn functie, die lang vaag blijft, met zich meebrengt. Het duurt lang voor Turner doorkrijgt wat het bedrijf echt doet en welke macht een aantal personen heeft. Een buitenstaander, die zich De Vriend noemt, is nodig om Turner wakker te schudden, zodat hij de VS kan ontvluchten om zich onder een nieuwe naam in Nederland te vestigen.
Turner voelt zich veilig tot hij de Amerikaanse Emily Green ontmoet.. Green heeft net als Turner een geheim verleden. Kunnen ze elkaar vertrouwen en bestaat er een link tussen hun beider vroegere levens?
Als lezer wil je daar zo snel mogelijk achter komen. Net zoals je wilt weten wat er nu werkelijk gebeurt binnen de muren van het IT-bedrijf, wie de mysterieuze Vriend is, en nog veel meer. De vlotte schrijfstijl van Vern zorgt ervoor dat je die antwoorden snel krijgt, omdat het boek nauwelijks weg te leggen is.
Mijn beoordeling met 4 sterren zit 'm vooral in de schrijfstijl van Vern en de vaart in het verhaal. Bovendien krijg je een goed beeld van de personages. Wat ik jammer vind, is dat tegenover de uitgebreide verhaallijn(en) in het begin van 'De macht van K.' de lijn naar, en de climax zelf in mijn ogen enigszins kort door de bocht is, waardoor je ineens bij het Happy End bent beland.

Meer recensies van Gea Kuipers