Donkere wolken boven Parijs.

Geesje 11 juni 2023
Dit boek mocht ik lezen via Hebban in ruil voor een recensie.

De kaft van het boek laat de silhouetten zien van 2 jongens met op de achtergrond de kaart van Parijs en de Eiffeltoren. Verder zie je vlaggen met daarop afbeeldingen van hakenkruizen waardoor je direct weet dat het om een boek gaat dat zich afspeelt in WOII. Daarnaast zie je vliegtuigen en een fotocamera die ook een belangrijke rol in het boek hebben.

Het verhaal wordt verteld door Jean, 16 jaar en de helft van een tweeling. Hij woont met zijn tweelingbroer Michel, zusje Suzette en hun ouders in een huis in Parijs waar ook andere mensen wonen. Hun vader maakt deel uit van het verzet en de broers helpen in het verzetswerk waarbij ze gebruik maken van het feit dat ze een tweeling zijn en daardoor de Duitsers om de tuin leiden. Omdat het niet meer veilig genoeg is in Parijs worden er plannen gemaakt dat Suzette naar Zwitserland zal vluchten met moeder. Voordat het zover zal komen wordt er een inval gedaan waarbij de hele familie opgepakt wordt. Iedereen, behalve vader, wordt later weer vrijgelaten. Daarna komt er van de gemaakte plannen niets meer. Met behulp van vrienden en de mysterieuze oom Moen proberen ze te overleven waarbij ze ook onderdak verlenen aan Jack, een piloot, die bij hun ondergedoken zit.
Jean werkt in een fotozaak en Michel is degene die onderhandelt om aan eten of kleding te komen.
'Uniformen?' vroeg ik. 'De winter komt eraan' zei Michel.'We hebben jassen nodig.' Zo slim hoe hij altijd vooruitdacht.
Het leven van de gewone burger in deze afschuwelijke periode wordt beschreven.

In het boek komen veel verschillende personages voor en als geheugensteuntje is er voorin het boek een overzicht geplaatst met de namen en relaties van alle betrokkenen.
Het middengedeelte van het boek vond ik minder boeiend om te lezen door gebrek aan spanning en ik had verwacht dat de rol van de broers in het verzet een grotere rol zou zijn; dit had ik mede gebaseerd op de tekst op de achterflap.
Het verhaal vertelt niet alleen over dit gezin maar ook hoe anderen in hun omgeving bij dit alles betrokken werden.

Al met al geef ik het boek 3 sterren omdat het mij niet genoeg kon boeien om telkens verder te lezen maar knap dat in dit boek fictie en feiten geïntegreerd zijn.

Meer recensies van Geesje