Boeten voor schuld...

Geesje 08 november 2023
Het verhaal van De Camino is waarschijnlijk bij velen al bekend. Lotte is al jaren gelukkig getrouwd met Emil. Ze hebben 2 zonen. Nadat Emil ernstig ziek is geweest, besluit hij om de Camino te lopen, een gedeelte ervan in elk geval. Tijdens de Camino pleegt hij onverwacht zelfmoord. Bijna een jaar na zijn dood komt Lotte er achter dat Emil in werkelijkheid niet Emil was. De echte Emil is al jaren dood. Wie was haar man dan wel? Ze schakelt een advocaat uit Sarajevo in om dit uit te zoeken. Lotte besluit om hier meer duidelijkheid over te verkrijgen en een jaar na de dood van haar man gaat ze ZIJN camino te lopen. Ongetraind, zelfde overnachtingsplekken, zelfde rugzak etc..
Het boek is geschreven vanuit 3 verschillende gezichtspunten. De ervaringen van Lotte worden afgewisseld met een brief gericht aan Lotte waarbij we steeds meer te weten komen over de verschrikkingen van de Balkanoorlog. " Lang geleden, in mijn andere leven, was ik bij een vergelijkbaar kerkje en hoorde ik vrouwen en kinderen gillen. Ze werden daarbinnen levend verbrand. Ik hoor hun gekrijs weer. De stank van hun verkoolde lichamen liet me kokhalzen." Daarnaast ontdekt Lotte steeds meer over het verleden van Emil en verder zijn er nog de gedachten/momenten van een onbekend personage. Lotte heeft het idee dat ze gevolgd wordt op de Camino; er gebeuren vreemde dingen onderweg en ze ontmoet nieuwe mensen onderweg maar de vraag is of deze personen te vertrouwen zijn en hebben deze personages een rol gespeeld in het leven van Emil?
Het boek is spannend en leest als een trein. Het kaartje met de route die Lotte gaat lopen is erg fijn als naslagwerkje en ook de voorbereidingen en ervaringen van een Camino lopen zijn zeer herkenbaar als je zelf ook al eens een Camino hebt gelopen. "Ik heb mazzel dat het traject van vandaag maar 22 kilometer telt, waardoor mijn late start niet erg is."
Alle verhaallijnen komen samen in het einde.
Anya Niewierra heeft voor dit boek grondig onderzoek gedaan naar de Balkanoorlog, chocolade en lange afstandswandelingen en de Camino. Ook heeft ze zelf een gedeelte van de Camino gelopen om uit eigen ervaringen te putten.
Dit boek is een aanrader en maakt erg nieuwsgierig naar de andere titels die Niewierra heeft geschreven zoals Het Bloemenmeisje, Vrij Uitzicht en Het Dossier, allen prijswinnende thrillers.

Meer recensies van Geesje