Code Saffier

Geesje 30 april 2023
Het boek heeft de titel " het verzetsmeisje", daarom denk je dat dit boek over 1 vrouw gaat in het verzet. Ook op de omslag staat een vrouw afgebeeld met een fiets en in de lucht vliegtuigen. Het boek gaat echter niet over 1 vrouw maar 3 vrouwen. Hannah, gevlucht vanuit Nazi Duitsland, komt terecht bij haar nicht Lily in Brussel en in Brussel komt ze in contact met Micheline, leidster van het verzet. Via Micheline wil Hannah vluchten en raakt betrokken bij het verzet en ze komt tevens in contact met Matteo, de broer van Micheline. Hannah en Micheline worden neergezet als sterke vrouwen en Lily wordt in eerst instantie neergezet als een vrouw die leeft in haar eigen bubbel waarin ze ontkent dat de oorlog steeds dichter bij komt. Hannah wil alles op alles zetten om te kunnen vluchten en ze neemt daarin beslissingen die gevolgen hebben voor Lily en haar gezin. Als Hannah daar achter komt, probeert ze samen met Micheline en Matteo haar gemaakte fouten te herstellen.
Ik heb het boek gelezen voor de Hebban leesclub. De ervaringen van de leesclub heb ik meegenomen in mijn eindoordeel. De schrijver van het boek had in dit opzicht wel wat beter op de details kunnen letten, want hoe is het mogelijk dat Hannah en Lily, beide Joods, in oorlogstijd nog aan dure producten kunnen komen, zoals verf, bonbons, zalm etc. Ook kwam bij de leesclub naar voren dat concentratiekamp Breedonk geen gezinnen huisvestte...... Naar mijn mening is dit een nalatigheid van de auteur.
Als je daar echter doorheen leest, is het een bijzonder verhaal over verzetvrouwen, over moed en liefde. een verhaal wat vlot doorleest en boeiend is. Zonder de leesclub had ik het boek **** gegeven, nu ***.

Meer recensies van Geesje