Onafscheidelijk

Gerd 04 mei 2024
Wow, dit boek is voor mij zelfs meer dan 5 sterren waard. Het is een biografie in romanvorm.

Het is een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in Rusland. De Siamese tweeling Masha en Dasha, voor eeuwig samen verbonden door het lot. 'Rusland' wil het perfecte land zijn waar geen mensen met een handicap leven en geen misvormde mensen op straat mogen komen. Ze steken ze gewoon weg, nemen de kinderen af van de moeder en vertellen zelfs dat ze dood zijn. Daarna werd de tweeling als proefkonijnen gebruikt en veel pijn gedaan, zowel fysiek als mentaal. Dasha is de zachtste van de twee, Masha is een opvliegend type dat er altijd maar op los slaat, en dat op de persoon die het dichtst bij haar staat. Wat zo mooi is in het boek, is dat de personen niet beschreven worden als mensen met een beperking. Helemaal achterin het boek lees je heel discreet hoe de personen eruit zagen. Het is een dik boek, ik heb er een tijdje over gedaan, maar het heeft me zo gepakt. Je zit direct in het verhaal. Voor mij een dikke aanrader. Ik geef hier de link nog mee met foto's van de tweeling.

Meer recensies van Gerd