zorgen om de kwaliteit van het water

Gerrit Cazemier 28 juni 2021
Drinkbare rivieren - Li An Phoa en Maarten van der Schaaf

Li An Phoa is geboren en opgegroeid in Capelle aan de IJssel. Haar ouders zijn beide opgeleid tot fysiotherapeut. Ze komt uit een gezin van 3 kinderen. Als basisschoolleerling stelde ze al veel vragen het stukje over gezinsvergaderingen en groepsdruk was extra interessant om te lezen. Na het voortgezet onderwijs gaat ze uiteindelijk bedrijfskunde studeren in Rotterdam. Ze denkt regelmatig aan stoppen maar maakt het toch af. Daarnaast gaat ze filosofie doen als tweede studie. Als eventuele afstudeeropdracht voor haar scriptie reis ze naar Canada voor een kanotocht over de Rupert. In het gebeide wil men een waterkrachtcentrale aanleggen en de kanotocht is bedoeld als protest, de rivier loopt door het leefgebied van de inheemse Cree. Na de kanotocht gaat ze naar Engeland naar Schumacher College voor een aantal korte colleges maar uiteindelijk, gaat ze er studeren Ze schrijft “Ik wil de taal en theorieën leren die de dynamiek beschrijft tussen de rivier en de oever, de bomen de bodem , tussen het paaien van vissen en de kwaliteit van het water”. Filosofie speelt hier een belangrijke rol. Ook de mens en zijn omgaan met de natuur /het leven op aarde en alles wat daar mee samen hangt spelen een leidende rol op de campus. Tijdens haar opleiding maakt ze een trip in het Sarek National Park in Lapland. Ook hier laat ze zich net als op andere trips weer leiden door wat de natuur geeft en biedt. Ook ziet ze hoe sommige Samen nog leven met de natuur. Nadat ze een noodkreet vanuit Canada heeft ontvangen keert ze weer terug naar de Rupert waar de bouw van de waterkrachtcentrale is gestart. Terug op de Erasmus Universiteit gaat ze onder andere met andere studenten bezig met het uitrekenen van de ecologische voetafdruk.
In een hoofdstuk beschrijft ze de Pacific Crest Trial de wandelroute die van de grens van Mexico tot ver in Canada loopt. Haar eigen twijfels, gevoelens , haar overpeinzingen maar ook de route en de vele moeilijkheden die ze overwinnen om het doel te behalen komen voorbij Ook de natuur, dieren en planten die ze onderweg zien beschrijft ze eveneens zeer beeldend.
Daarna volgt er een hoofdstuk over haar ontmoeting met de Engels schrijfster Jay Griffiths iemand die ze erg bewonderd en wiens boeken ze verslonden heeft. Ondertussen krijgt ze het steeds drukker met haar werk voor Spring College waarvoor ze allerlei activiteiten organiseert. Ze ontmoet anderen die ook druk bezig zijn met het beschermen van de rivieren en eigen initiatieven ontplooien om het waterprobleem te keren.
Het boek eindigt met haar hoofdstuk voor Drinkbare rivieren vanaf de bron van de Maas naar het punt waar de rivier in zee stroomt. Tijdens deze wandeling ontmoet ze weer veel mensen, mensen die deels met haar mee lopen, voor onderdak zorgen, problemen aankaarten enz.

Drinkbare rivieren is een zeer leesbaar boek waarin de schrijfster haar denkbeelden op inspirerende wijze met anderen deelt. Ze noemt veel ander boeken en schrijvers die haar hebben geholpen bij de vorming van haar eigen mening. Schrijvers worden regelmatig geciteerd. De schrijfster neemt je echt mee in haar overpeinzingen en zet zich ten volle in voor een schonere wereld. Mensen die zich zorgen maken over onze wereld en die graag willen weten wat er aan te doen valt moeten het boek zeker lezen.

Meer recensies van Gerrit Cazemier