meubels kiezen

Gerrit Cazemier 28 augustus 2023

Het grote interieurstyling- handboek is geschreven door Frida Ramstedt . Deze schrijfster kennen we reeds van Het grote interieurboek dat wereldwijd goed verkocht is.
Het interieurstyling handboek kun je uiteraard volledig gaan lezen maar het is ook handig om het boek daarna als leidraad en naslagwerk te gebruiken. Het boek dat uit negen hoofdstukken bestaat is een echt handboek.
Ramstedt beschrijft in de eerste hoofdstukken een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden. Zaken die vooral te maken hebben met je lichaam bijv. je lengte, maar ook zaken als ooghoogte, reikwijdte, lichaamsbreedte enz. Ook besteedt ze aandacht aan eisen die je aan meubels kunt stellen en die dus een rol spelen bij de keuze die je gaat maken maar ook weer invloed hebben op bijv. de prijs, het comfort, stevigheid, enz.
Daarna worden er een aantal hoofdstukken besteed aan verschillende soorten meubels zoals de zitmeubels, tafels, bedden en kasten. In deze hoofdstukken zet ze verschillende opties en mogelijkheden naast elkaar waarbij ze pluspunten en minpunten beschrijft. Ook geeft ze regelmatig extra tips en komt ze met leuke weetjes over verschillende meubels. Hoofdstukken die echt geweldig bruikbaar zijn als je op zoek bent naar iets nieuws.
De verschillende materialen komen ook uitgebreid aan de orde. Aan de verschillende houtsoorten wordt veel aandacht besteed maar ook soorten steen , metaal, glas, soorten leer en textiel worden helder en duidelijk beschreven met hun toepassingsmogelijkheden. In het laatste hoofdstuk zit een tijdlijn en de tijdlijn is gericht op de ontwerpgeschiedenis van de Zweedse meubelindustrie die deels bepaald werd door de ontwikkelingen dus de geschiedenis van Zweden.
Voor het boek geldt dat het duidelijk is dat het vanuit een Zweeds oogpunt beschreven is maar voor het grootse deel van het boek is dat niet belangrijk omdat het ook in onze woningen en situaties te gebruiken is.
Ramstedt heeft met dit boek dan ook een helder en duidelijk geschreven boek op de markt gebracht waar voor een ieder zeer bruikbare hoofdtukken en tips in staan die je kunt gebruiken bij de inrichting van je woning of bij het vervangen van meubels in je huis. Na het lezen is het een geweldig naslagwerk!

Meer recensies van Gerrit Cazemier