Prachtig !

Gerrit Cazemier 07 november 2023

De Finse schrijfster Maria Turtschaninoff is in Zweden en Finland vooral bekend van haar boeken voor jongvolwassenen. Ze heeft daarvoor al een aantal literaire prijzen ontvangen. Erfland is haar eerste roman voor volwassenen. De rechten van het boek zijn al aan verschillende landen verkocht waaronder dus Nederland. In Nederland is haar boek vertaald door Janny Middelbeek-Oortgiesen. De vertaalster heeft voor haar Zweedse vertalingen al enkele prijzen ontvangen.

Erfgrond speelt in het noordwesten van Finland, in de provincie Osterbotten waar meest Zweeds wordt gesproken. We volgen in het verhaal de boerderij Nevabacka door verschillende generaties. Het verhaal begint in de 17e eeuw met Mattts Mattsson Rask die de grond krijgt toegewezen als erkenning voor zijn dienst in het Zweedse leger. Matts neemt volgend lokaal gebruik de naam Nevabacka aan. Het verhaal doorloopt na de inleiding de eeuwen tot met de 21ste eeuw. Iedere eeuw en dus ieder deel wordt ingeleid met een prachtige toepasselijke illustratie rond een gedicht van verschillende Zweedse of Finse dichters. De delen zijn weer opgedeeld in hoofdstukken. Aan het eind van het boek is er nog een epiloog. In ieder hoofdstuk staat iemand van de familie centraal. In de eerste hoofdstukken lees je nog veel over volksgebruiken, mythen en volksverhalen. Ook mysterieuze en magische zaken komen we tegen vooral als de mensen het bos in gaan en bij het ven belanden. In latere eeuwen komen we ze ook naast bijgeloof nog tegen maar spelen ze een steeds kleinere rol. Ook zijn er familieleden die door het harde bestaan in Finland emigreren. Later zien we dat de bewoners van de boerderij meer ruimte voor zichzelf krijgen en dat de levenstandaard langzamerhand sterk verbeterd. De eeuwige strijd om het bestaan speelt een kleinere rol bovendien zien we het verschil dorp stad in het verhaal verschijnen doordat er familieleden in een stad wonen. Het verhaal volgt duidelijk de geschiedenis want zaken als bijv. hongersnood, pest. burgeroorlog en de wereldoorlogen komen we door de eeuwen tegen. Uiteindelijk komen we in de 21ste eeuw waarin het verval intreed en waarin de erfgenaam moet beslissen welke weg ze in wil slaan met de boerderij en het bijbehorende land.

Het boek leest vlot. De meeste hoofdstukken zijn in een verhalende vorm geschreven. Het epiloog en het slothoofdstuk wijken af. Zij zijn in een versvorm geschreven Ook zijn er twee anderen hoofdstukken die afwijken. Een hoofdstuk is in dagboekvorm geschreven en ander hoofdstuk bestaat uit brieven.

Het hele boek ademt de liefde voor de natuur. De beschrijvingen zijn beeldend en je ziet als ware voor je waar ze lopen met de beeldende beschrijvingen van bos bloementuin gewassen en moeras. Ook de seizoenen en het leven van en met de natuur is op een beelden de wijze beschreven. De personen in de verschillende hoofdstukken zijn verschillend. De een is sympathiek de ander heeft iets mysterieus of heeft een karaktertrek die hem of haar juist minder leuk maakt. Voor mij was het een genot om dis boek te lezen en ik kan het een ieder dan ook aanraden. Wil je meer over het leven in Scandinavie door de eeuwen heen weten dan is het zeker een aanrader.

Meer recensies van Gerrit Cazemier