Een liefdevol vader zoon verhaal

Gerrit Cazemier 15 maart 2022
Freek de Jonge - Kom Verder, Memoires I
Freek de Jonge begint zijn verhaal met het verhaal van zijn vader en de worsteling die zijn vader heeft om aan de verwachtingen van zijn vader te voldoen. Opa de Jonge dus, is evangelist en ziet voor zijn zoon ( de vader van Freek) maar een mogelijkheid en dat is dominee worden. Het verhaal begint op de Zeeuwse eilanden en gaat via de Achterhoek en Groningen naar Friesland. Freek noemt het memoires maar zoals hij het al in het voorwoord zet: personen en verhaal zijn een romantische weergave van de werkelijkheid en berusten deels op fantasie. Via het gymnasium in Gouda en Deventer belanden we op de kostschool in Doetinchem. Daar behaald Andries zijn diploma. Andries is een vaak eenzame jongen die ondanks zijn twijfels probeert aan de verwachtingen van zijn vader te voldoen. Voor zijn universitaire studie kiest hij voor Groningen. In Groningen moet Andries echt zijn weg vinden tussen de soms feestvierende en drinkende studenten. Hij wordt lid van Vindicat, leert drinken, kaarten en andere zaken die niet in het geloof van zijn vader passen. Een gesprek met professor van der Leeuw laat hem inzien dat het domineeschap zijn eigen keuze moet worden. Ook helpt dit gesprek ons aan de titel: Kom verder!
Bij Vindicat ontmoet hij Manny, dochter van een confectiefabrikant uit Groningen. Manny en hij worden een stel.
Na zijn studie wordt Andries predikant in Westernieland. Voordat hij echter zijn functie gaat bekleden, gaat hij op de fiets langs alle lidmaten want Manny en hij moeten trouwen. De lidmaten ontvangen het bericht schouderophalend. In Westernieland maakt het gezin o.a. de oorlog mee. De dood van een plaatselijk verzetsstrijder, her ophalen van de klok maar ook de geboorte van hun eerste twee kinderen waaronder Freetje (Freek) worden beschreven. Een worsteling, die steeds terug komt, is het lidmaatschap van de NSB van twee broers van zijn vrouw.
Kort na de oorlog vertrekt het gezin naar Workum in Friesland waar dominee ook weer de lidmaten op de fiets gaat bezoeken. In Workum wordt o.a. een tweeling geboren die kort na de geboorte komt te overlijden. De preek die bij de begrafenis gehouden wordt noemen velen in hun herinnering de mooiste preek die hij ooit heeft gehouden. In Workum is een ander steeds terugkerend thema de restauratie van de kerk en de “strijd” die daarover binnen het dorp ontbrandt. Freek krijgt er zijn eerst bril als men ontdekt hoe slecht zijn ogen zijn. Aan het eind van het boek wordt Andries beroepen in Zaandam.
Het boek beschrijft mooi maar ook beeldend de twijfels die Andries altijd bij zich heeft gedragen. Twijfels over het predikant worden maar ook twijfels over persoonlijke keuzes die hij maakt o.a. tijdens de oorlog. Ook is het verhaal een prachtige beschrijving van de tijd waarin men leeft. De gewoontes van de mensen, het reizen, het wonen, de kerkgang, enz.. De richtingen strijd binnen de kerk wordt ook duidelijk beschreven, zelfs voor mensen die niet christelijk zijn opgevoed. Aan het eind komt ook nog de ontkerkelijking om de hoek kijken.
Steeds weer terugkomend voel je de liefde van de zoon voor zijn vader maar ook de liefde tussen Andries en Manny.
Kom verder! is duidelijk geschreven door een echte verhalenverteller. De Bijbelteksten die worden genoemd en soms beschreven worden hebben een echte functie. Ze hebben mij als iemand die niet gelovig is niet gestoord. Freek doet het op zo’ n manier dat het boek me steeds boeide. Memoirtes II is in ieder geval besteld want ik wil weten hoe het verder gaat.
Wie meer achtergronden en foto’s wil hebben kan gebruik maken van de QR codes na ieder hoofdstuk. Een echt extraatje.

Meer recensies van Gerrit Cazemier