Wat gebeurt er in Oekraïne?

Gerrit Cazemier 30 december 2022
Jaap Scholten- Drie zakken dameskleding, twee cakes kyiv en een sniper.

Jaap Scholten die velen kennen als schrijver van boeken als Kameraad Baron en Horizon City heeft een groot deel van zijn jeugd doorgebracht in Twente. Hij is een nazaat van Twentse textielbaronnen en de familie Stork. Tegenwoordig woont hij met zijn gezin in Hongarije. Ze wonen daat in Boedapest maar ook brengen ze veel tijd door op het platteland waar ze ook een woning hebben.

Kort na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne besluit hij naar de grens te gaan om een jong gezin op te halen. De grens zelfs gaat hij niet over omdat hij dat zijn vrouw heeft toegezegd. Hij beschrijft niet alleen de rit er naar toe en de moeite die hij doet om het gezin te vinden maar ook ontmoetingen met andere mensen die op de vlucht zijn of die net als hem van plan zijn de Oekraïners te helpen. Hij laat in het verhaal regelmatig duidelijk blijken hoe hij tegenover de Russische inval staat en hoe sterk hij begaan is met het lot van hun slachtoffers en hoe sterk hij achter het Oekraïense volk staat. Daarbij wordt de geschiedenis , het verleden zeker niet vergeten. Een verleden waar velen in het westen geen weet van hebben.
In het eerste deel beschrijft hij vooral de problemen van de gewone mensen maar ook is er ruimte voor gebeurtenissen en ontwikkelingen aan het front. Ook ontmoet hij mannen uit Europa en Amerika die bereis zijn Oekraïne in de strijd te steunen.

In het tweede deel gaat hij met spullen de grens over en ziet hij met eigen ogen wat de oorlog heeft aangericht en hoe de bevolking van Oekraine lijdt onder het oorlogsgeweld maar ook hoe ze zich dapper te weer stellen tegen de agressie uit Rusland. Hij komt in steden als Lviv en Kyiv maar ook in plaatsen als Boetsja en komt in contact met soldaten maar ook met de slachtoffers van de Russen. Ook ontmoet hij weer een van de buitenlandse strijders waar hij verschillende gesprekken mee voert over de oorlog en het verloop ervan.

In het derde deel maken we nader kennis met de Amerikaan die Jaap al bij de grens tegenkwam en die voor de Oekraïners wilde vechten. Neal komt hij weer tegen en samen gaan ze het land in. Hij ligt een tipje van de sluier van zijn belevenissen als soldaat en als sniper. Ondertussen reizen ze samen door Oekraïne, praten met mensen over hun soms trieste belevenissen, maar zien ook het trieste resultaat van de oorlog.

In het vierde en laatste deel zijn we ondertussen in augustus 2022 beland. Jaap gaat weer naar Oekraïne. Ook beschrijft hij de contacten die hij nog steeds heeft met Neal de sniper.

Dit indrukwekkende goed leesbare verhaal is een echte aanrader voor mensen die meer over de oorlog en de achtergronden willen weten. Jaap Scholten beschrijft beeldend de dagelijkse realiteit maar er is ook veel aandacht en ruimte voor de geschiedenis. Soms vind ik de verhaal opbouw wat rommelig maar wie meer achtergrond informatie wil mag dit boek niet overslaan.

Meer recensies van Gerrit Cazemier