Sterk begin van een nieuwe thrillerserie

Greet Braem 21 april 2020 Hebban Recensent
Auteur Marcus werkt als adviseur en coach, maar is daarnaast druk met zowel lezen als schrijven. In het verleden bracht hij als Marcus G. Anton onder andere een kinderboek over Japie Mol op de markt. Met ‘Afstamming’ levert Marcus zijn thrillerdebuut af, het is het begin van wat een serie van vijf moet worden. Voor het eerste deel is gekozen voor Amerika als locatie.

We bevinden ons kort voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Kandidaat John Browning staat duidelijk aan kop in de opiniepeilingen, niets lijkt zijn overwinning nog in de weg te staan. Tot zijn zoon Albert, financieel adviseur van het campagneteam, via zijn grootmoeder een schrift in handen krijgt. Een schrift dat alles op losse schroeven zet, aantekeningen die de hele organisatie rond John Browning onderuit kunnen halen. Al snel wordt er jacht gemaakt op Albert, de inhoud van het schrift moet koste wat het kost uit de openbaarheid gehouden worden. Wat zijn de geheimen van de familie Browning? Is er een verborgen agenda die de presidentskandidaat en zijn hele entourage kan vernietigen?

‘Afstamming’ kent twee verhaallijnen. De ene speelt in het hier en nu, in de dagen voor de verkiezingen. We volgen de strijd tussen de presidentskandidaten John Browning en Melissa Faulkner. Daarnaast is er de jacht op Albert, die plots beseft dat zijn vader en grootmoeder misschien niet de mensen zijn die hij dacht. De andere verhaallijn volgt de aantekeningen in het bewuste schrift. Het gaat daarbij om het levensverhaal van Alberts grootmoeder. Zij doet het relaas van haar vlucht uit Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. We lezen hoe ze uit handen van de vijand probeert te blijven en uiteindelijk via Argentinië in Amerika belandt.

Leugens, politieke spelletje en machtswellust, we hebben het allemaal eerder gezien. En toch weet Marcus met die ingrediënten een bijzonder verhaal te creëren. Al meteen bij de start van het boek zit je in het verhaal en stel je vast dat het wel erg prettig leest. Met de schrijfstijl is dan ook absoluut niets mis. Sterker nog, die sleept je mee en geeft je nauwelijks rust. Enkel de eerste stukken over het leven van Alberts grootmoeders gaan beduidend trager. Daar is het evenwicht heel even zoek, dat gedeelte van het verhaal had beknopter gemogen.

‘Afstamming’ kent een aantal schitterende personages. Ze spreken geweldig tot de verbeelding, zijn geen van alle inwisselbaar. Zowel de figuren rond John Browning, de ene al stiekemer dan de andere, als de mensen die met gevaar voor eigen leven Albert proberen te helpen, allemaal komen ze goed uit de verf. Afschuwelijke ideeën en eigenbelang worden afgelost door nobele motieven. Steeds weer tovert de auteur een nieuwe verrassing uit de hoed, zodat de spanning heel de tijd overeind blijft. Want hoe gaat dit aflopen?

Wanneer uiteindelijk alle kaarten op tafel liggen, is het even slikken. Ietsje minder heftig en choquerend was goed of misschien zelfs beter geweest. Toch blijft ‘Afstamming’ een thrillerdebuut dat meer dan overeind blijft, zowel qua opbouw, spanning als personages.

Meer recensies van Greet Braem