Fascinerende verhaallijn met religieuze connotatie

Guy Doms 22 augustus 2019 Hebban Recensent

Hij laat er werkelijk geen gras over groeien. Na de zogenaamde ‘Leidse trilogie’ is De Offers wederom een eerste deel van een nieuw drieluik. Dit keer spitst de auteur zich toe op Zuid-Amerika (dat hem - dat merk je tijdens het lezen - na aan het hart ligt). Hij betreedt in geen geval onbekend terrein; hij kan zich perfect baseren op zijn persoonlijke ervaringen en belevenissen daarginds. Cultureel antropoloog Jeroen Windmeijer (1969) is intussen voltijds schrijver van spannende en tegelijk educatieve thrillers.

Het verre Bolivia is het aantrekkelijke decor in De Offers. In een besloten, eerder geïsoleerde indiaanse gemeenschap aan de oevers van het Titicacameer, vindt men het lichaam van een jongen. Reeds het derde kind dat, het lijkt telkens wel op een rituele manier, werd omgebracht. Luc (Lucas) is een Nederlandse student; hij loopt stage in Tiahuanaco, ter voorbereiding van zijn eindscriptie voor zijn studie bos- en natuurbeheer. De mysterieuze moorden op de kinderen fascineren hem en zijn indiaanse collega Nayra mateloos. Wat verbergen de nevelige toppen van de hooggelegen Andes?

‘Zelf had ik in ieder geval nog nooit van de ‘Sacramentsdag’ gehoord, voluit het ‘Hoogfeest van het heilig lichaam en bloed van Christus’ geheten. Christenen vieren dat Jezus Christus zijn lichaam en zijn bloed in de vorm van brood en wijn wil geven aan eenieder die in hem gelooft.’

Jeroen Windmeijer heeft een fascinatie voor de figuur van Jezus en voor het vroege christendom. Als lezer verneem je heel wat over het geloof en de Bijbel. Dankbaar maakt de auteur gebruik van zijn grondige kennis van deze onderwerpen. Tevens heeft hij zich erg grondig gedocumenteerd vooraleer zijn verhaal neer te schrijven. Een vraag die in het boek vaak rijst is: hoe gaan de indianen om met Moeder Aarde; met Pachamama, de godin van de overvloed? De natuur moet immers steeds in balans zijn; het is een kwestie van geven en nemen. In dit verband verwacht Pachamama dus ook offers van de mens. Tradities en geloof zijn de twee voornaamste thema’s; toch is het magische woord ‘offer’ het enige echte middelpunt van de raadselachtige cirkel.

“Met het schriftje nog opengeslagen loop ik naar mijn bureau om het in een lade te doen. Nu pas valt me op dat de laatste paar bladzijden aan elkaar plakken. Als het me gelukt is die los te krijgen zie ik dat er een paar bloedvlekken zitten, inmiddels wat roestbruin van kleur.”

Qua spanning barst het verhaal pas helemaal los zodra de apotheose in het vizier komt. Windmeijer is een rasechte verteller die je de hele tijd uiterst geboeid houdt. Je wil immers niets missen van het gebeuren. Kundig diept hij zijn karakters uit, waardoor niet alleen Luc, maar ook Nayra en een drietal priesters geen geheimen meer te verbergen hebben. Of toch wel? De Offers is een ambitieus eerste deel van een trilogie, waarin verder nog Peru en Guatemala een centrale rol gaan spelen.

Een scherpzinnige thriller, verpakt in een fascinerende verhaallijn met een religieuze connotatie.

Meer recensies van Guy Doms