Een migratie verhaal in mooi, zintuigelijk Nederlands

Hanske Plenge 27 juni 2023 Boekverkoper
Wat doet dat met je, om vluchteling te zijn? Hoe integreer je? En wat als je eigenlijk te jong was om je geboorteland te herinneren? Op een indrukwekkende manier vertelt Karami het fictieve verhaal over een afghaanse vrouw die naar nederland vlucht met haar zoon, net zoals Karami zelf gevlucht is.
Over de behulpzame maar soms opdringende vrijwilligster, over het zwijgen van de moeder om haar zoon niet in gevaar te brengen, over huislijk geweld. En dat allemaal in een poetisch, zintuigelijk nederlands (net zoals in de roman van de iraanse schrijfster Sholeh Rezazadeh) verpakt in een whodunnit.
"Literatuur houdt ons wakker. zij voedt ons en maakt dat wij mens blijven, zolang we er tenminste naar luisteren..."

Ik heb het boek gelezen in het kader van de Hebban Debuutsprijs 2023, uit de longlist met 15 boeken. Het is ook genomineerd voor de shortlist van 5 boeken! Op 1 september wordt de winnaar bekend gemaakt. Yes, dit boek heeft de Debuutprijs gewonnen !!

Meer recensies van Hanske Plenge