J.K. Rowling is als kinderboeken- schrijfster op haar best.

Hanske Plenge 07 november 2021 Boekverkoper
Ze doet het weer! Als kinderboekenschrijfster is J.K. Rowling op haar best. Met een lekker dik boek, opgedeeld in veel korte hoofdstukken (perfect om voor te lezen), is het hartverwarmend en ouderwets genieten voor jong en oud. Een magische verhaal over vriendschap, verlies en knuffeldieren en dat op haar bekende humorvolle, soms grimmige en fantasierijke wijze. (in een geweldige vertaling)

Jack en zijn versleten en verkleurde knuffeldier Ut Varken (UV) zijn al acht jaar onafscheidelijk. Maar de knuffel raakt kwijt en moet zo snel mogelijk worden teruggevonden. Gelukkig komen Dingen die verloren zijn maar nog niet vergeten op Kerstavond tot leven en is het pratende speelgoed bereid om Jack te helpen zoeken. Kerstavond is tenslotte die ene avond per jaar van Wonderen en onmogelijke ondernemingen. Samen met het Kerstvarken (KV) gaat Jack naar het Land van Verlies, waar Dingen naar toegaan die je kwijtraakt. Met plekken met namen als Foetsie, Niemendal en Had-ik-je-maar. En wat raakt er veel kwijt! Van sleutels, ringen, kunstgebit, dinkytoys, lunchtrommel, adresboek, kaasrasp(!) tot kletsend kadopapier (dat tijdens de feestdagen om de haverklap kwijt is ) Alleen als de eigenaar de Dingen erg mist, kan het weer gevonden worden. Anders verdwijnt het voorgoed.
Het einde wordt een tikkeltje moralistisch. Met abstracte Dingen zoals Principes, Ambitie en Macht die ook tot leven komen. Gelukkig is er ook de gevleugelde Hoop die redding biedt. Zelfs voor Ondingen die in de Kringloop een 2e leven kunnen krijgen.
Cryptisch? Lastig te volgen? Lees het boek en het wordt de normaalste zaak van de wereld.

Persoonlijk vind ik de illustraties te zoetig en stripachtig vandaar 4 ipv 5 sterren.

Meer recensies van Hanske Plenge