Menselijke verbeelding is een oerkracht

Hanske Plenge 17 december 2023 Boekverkoper
Als winnaar van de Boekenbon Literatuurprijs 2023 verkozen te zijn schept verwachtingen die Jan Vantoortelboom volledig waarmaakt.
Met stilistisch vernuft schrijft hij een boek om langzaam en aandachtig te lezen.

De maretak, ook wel toepasselijk duivelsgras genoemd, roept herinneringen op bij de 76-jarige Mauk op zijn sterfbed. Hij is opgegroeid met een tirannieke vader. De enige band die vader en zoon hadden was hun liefde voor het Wilde Westen, zoals verteld in de boeken van Karl May.
“ Er is verbeelding en er is een werkelijkheid. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten, een vrij man kent geen grenzen.”

In een interview zegt Vantoortelboom dat zijn stijl omschreven wordt als Suggestief schrijven, dat doe je door weg te laten. Er is zoveel weggelaten dat de verbeelding van de lezer niet anders kan dan aan het werk te gaan.
Na lezing blijft het boek daardoor bij mij nog lang ‘nagloeien’…

Meer recensies van Hanske Plenge