Meer dan alleen maar een verhaal

Harriet 17 februari 2024 Hebban Recensent
Satoshi Yagisawa (Chiba, Japan, 1977) studeerde aan de Nihon Universiteit. Morisaki’s boekwinkel is zijn debuuutroman en won in 2008 de Chiyoda Literatuurprijs. Het boek is in Japan verfilmd.

Wanneer de 25-jarige Takako, nadat haar vriendje hun relatie heeft beëindigd, gaat wonen boven de boekwinkel van haar oom Saturo, verandert er een hoop in haar leven. Ze gaat haar oom helpen in de winkel en ontdekt wat het lezen van boeken voor je kan betekenen. Maar er is meer dan dat. Ze leert haar oom beter kennen en de lange gesprekken die ze samen hebben zorgen er voor dat Takako haar leven weer oppakt en ook haar oom kan helpen de relatie met zijn vrouw weer te herstellen na alles wat er gebeurd is.

Takako vertelt haar eigen verhaal aan de hand van haar herinneringen. Door het ik-perspectief ga je direct mee in de belevenissen van de hoofdpersoon. De schrijfstijl is toegankelijk en beeldend. Yagisawa schrijft in korte zinnen, zonder moeilijke woorden en met geloofwaardige dialogen. De omgeving wordt zo beschreven dat je het je makkelijk kunt voorstellen. Het verhaal leest in zijn geheel gemakkelijk en je hebt de neiging snel door te lezen waardoor je de vaak mooie onderliggende boodschap misloopt. Wanneer je je dat realiseert ga je als vanzelf langzamer lezen om zo niets te missen van alles wat de schrijver tussen de regels door mee wil geven.

'Ik wilde met eigen ogen zien wat er allemaal in de wereld te koop was. En ik wilde ook zien wat ik zelf in mijn mars had. Ik wilde mijn eigen leven leren kennen, niet dat van iemand anders.'

Morisaki’s boekwinkel is geen spannend verhaal en de opbouw is ook weinig verrassend. Toch lukt het de schrijver je als lezer geboeid te houden omdat er steeds kleine dingen in het verhaal gebeuren die je nieuwsgierig houden. Ook de hoofdpersonages laten een ontwikkeling zien die het verhaal aantrekkelijk maakt. Je groeit als het ware met de personages mee door de levenslessen die ze krijgen.

Wat is er mooier om te lezen wat boeken kunnen doen en wat er gebeurt wanneer iemand de liefde voor lezen ontdekt. Dit, samen met de levenslessen van Saturo, maakt Morisaki’s boekwinkel van Satoshi Yagisawa een ontspannen leeservaring die doet verlangen naar het lezen van meer boeken.

Meer recensies van Harriet