Wat als non fictie, fictie wordt

Harriet 29 augustus 2020 Hebban Recensent
Deze zomer verscheen ‘Rodham’, de zesde roman van de Amerikaanse schrijfster Curtis Sittenfeld. De, in Cincinnati geboren, schrijfster heeft al eerder succesvolle romans geschreven met een bijzondere insteek. Zo verscheen in 2008 ‘De echtgenote’ geïnspireerd op First Lady Laura Bush en in 2016 schreef zij een moderne hervertelling van ‘Pride and Prejudice’ getiteld ‘Een begerenswaardige vrijgezel’. Voor ‘Rodham’ koos ze een ‘What if’ senario; Wat als Hillary nooit met Bill was getrouwd? Een uitgangspunt dat tot de verbeelding spreekt, Hillary Clinton, een ambitieuze en gedreven vrouw, zou zij het niet verder geschopt hebben wanneer ze niet lange tijd in de schaduw zou hebben gestaan van haar man Bill Clinton?

Het boek begint met een krachtige proloog waarin Hillary haar afstudeerspeech houdt. Een speech die de landelijke pers haalt en waaruit haar gedrevenheid duidelijk naar voren komt. Wat hierna volgt is haar leven op de universiteit en de kennismaking met Bill Clinton. Het is Hillary zelf die het verhaal vertelt in de ik-vorm. Als lezer zit je zo dicht op het verhaal, je wordt deelgenoot van haar ambitie en overtuigingen en ook waarom ze op Bill Clinton valt. Het eerst zo ideale plaatje verandert langzaam wanneer Hillary steeds meer van haar eigen ambities in gaat leveren en ze erachter komt dat Bill het niet zo nauw neemt met trouw zijn in een relatie. Uiteindelijk komt neemt Hillary dan het besluit niet te trouwen met Bill. Vanaf dit punt verandert het verhaal en de schrijfstijl. Werd het verhaal tot nu toe chronologisch vertelt, vanaf haar breuk met Bill maken je als lezer een sprong in de tijd. Het is 2015 en Hillary is ‘running for president’. Doormiddel van terugblikken van Hillary kom je er achter wat er in de tussentijd allemaal is gebeurd. Door op deze manier het verhaal voort te zetten komt er meer spanning in het verhaal, zeker omdat je als lezer steeds het idee houdt dat er nog iets gebeurd is tussen Hillary en Bill.
Het boek heeft een stevige disclaimer en komt erop neer dat alles is ontsproten aan de verbeelding van de auteur en dat het een roman is, dus fictie. Toch zijn er zeker wel een aantal punten in het boek die berusten op feiten, met name in het deel waar we het leven van Hillary en Bill als stel volgen. Ook de thema’s in het boek zijn vaak gebaseerd op de thema’s waar Hillary zich in de realiteit ook voor in heeft gezet. Strijden tegen seksisme en zich hard maken voor gezondheidzorg voor iedereen. In het boek worden de thema’s niet altijd even goed uitgewerkt en zijn soms wat cliché. Hoewel het plot niet echt als een verrassing komt, blijft het boek wel prettig lezen en boeiend tot het eind.

‘Rodham’ is een goed geschreven roman over een ambitieuze vrouw, die uiteindelijk haar dromen waarmaakt. Wat als Hillary inderdaad niet met Bill Clinton getrouwd was?

Meer recensies van Harriet