Actueel en verduveld spannend

Helga 29 februari 2020
Dankzij de buzz-actie mocht ik dit boek lezen en hier heb ik geen spijt van.

Ik hou van dit soort thrillers maar na Player One heb ik geen boek meer gelezen uit de ‘Cyber-thriller’ klasse zoals ik het noem.
Dit was weer een heerlijk boek, meteen in de proloog voel je de spanning al. De opbouw van het verhaal is verder duidelijk, hoewel ik wel op een gegeven moment teruggebladerd heb naar de eerste paar hoofdstukken, omdat toen mij pas duidelijk werd wat er eigenlijk op dat moment gebeurde.

Het verhaal is goed te lezen, het wordt geschreven vanuit de kant van voornamelijk de twee hoofdpersonages, die telkens een hoofdstuk krijgen geschreven vanuit dit personage, maar ook andere personages worden op zekere momenten op deze manier belicht. Het loopt allemaal lekker, de schrijfstijl van Jens is prettig, met gelukkig niet overdadig uitgebreide beschrijvingen van zaken (die ik vaak in boeken oversla omdat ze vaak onnodig uitgebreid zijn). Het boek heeft ruim 300 pagina’s maar in een goede week was het uit en vond ik het eigenlijk zelfs jammer dat ik het uit had. Ik heb in ieder geval de smaak te pakken van boeken van Jens, dus kom maar op met meer van dit soort!

Er is echter wel veel specifiek taalgebruik in dit boek. Uiteraard is dit voor het verhaal noodzakelijk, want als je over cybercriminaliteit, hacken, datadiefstal en dat soort zaken schrijft zul je ook de objecten en termen uit die wereld gebruiken. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die totaal onbekend is in deze wereld hier moeite mee zal hebben.

Dit boek laat je nadenken over je veiligheid op het gebied van internetgebruik, je data en de kwetsbaarheid ervan, de mogelijkheden voor manipulaties en misbruik en hoe afhankelijk we allemaal geworden zijn van alles online. De laatste jaren hebben al bewezen dat de verkeerde personen met het grootste gemak op posities kunnen komen waarbij ze alle ruimte en mogelijkheden hebben om zaken te manipuleren en te misbruiken, zelf of via anderen. En daarvan is de vraag of we dit wel willen en of we misschien niet té ver zijn gegaan al met zijn allen. En dit boek maakt dat heel duidelijk.

Kortom: een aanrader

Meer recensies van Helga