Tegenvaller, ondanks alle hoge beoordelingen overal

Helga 11 augustus 2023
Ik heb het tot bladzijde 50 volgehouden om er doorheen te worstelen. Voor mij was het steeds heen en weer springen niet te volgen, de namen waren (misschien omdat ik het niet pakkend vond) erg moeilijk te 'visualiseren' zoals ik het noem bij moeilijke namen. De beschrijvingen van natuur en omgeving vond ik langdradig.

Toen ik bij bladzijde 50 (het minimum vind ik om te kunnen zeggen of ik het wel of niet een goed boek vind) nog geen klik had ben ik de recensie gaan lezen en daar zag ik precies datgene waar iedereen lovend over spreek terug, maar voor mij zijn dat juist saaie en langdradige onderdelen van een verhaal. En als ik dan ook nog lees dat het het hele boek door erg veel godsdienstles, geografisch onderwijs en antropologische verklaring is, en pas vlak voor het einde enige spanning erin komt, is voor mij de beslissing snel genomen. Dicht doen en door met een ander boek. Ik had hogere verwachtingen na het lezen van Het Petrusmysterie.

Er wordt veel gezegd over dit boek, en goede beoordelingen, maar ik vraag me af of dit weer zo'n 'je moet het lezen en ook goedvinden' boek is wat iedereen hoog beoordeeld en lof over schrijft omdat het verwacht wordt. Ik kan daar in ieder geval niet aan meedoen.

Meer recensies van Helga