Een verhaal over de voortgang in het leven en het vasthouden aan het oude vertrouwde

Helga 08 juli 2019
Als je dit boek leest merk je ineens hoe oppervlakkig, snel, en nietszeggend de meeste hedendaagse boeken zijn.

Ik vind dit boek geschreven op een mooie, bloemrijke manier, de beschrijvingen zijn zo uitgebreid dat je alles meteen voor je ziet, zonder dat het vervelend langdradig wordt. Even wennen aan de zinsopbouw maar zeker de moeite waard. Ik had nog nooit iets van Anton Coolen gelezen en verwachtte eigenlijk een boek over Rotterdam, maar mijn kennismaking met Coolen is zeker niet tegen gevallen!

Het enige is dat ik persoonlijk de beschrijving niet helemaal vind kloppen. Het wonderlijke avontuur van de dokter is maar een (best wel klein) onderdeel van het hele verhaal. Je leert een aantal personen en gezinnen kennen in het stadje en die volg je in hun dagelijkse doen en denken. Heel beeldend en leuk, je leeft echt mee met ze en de lach en de traan van het leven maak je met ze mee. Een verhaal waarin je voelt dat het niet altijd even makkelijk is om mee te gaan met de tijd en alle veranderingen die er bij horen.

Ik heb genoten van de bewoners, was steeds nieuwsgierig welke stadje dit nou zou zijn. Zou het gebaseerd zijn op een echt stadje aan de Maas in Brabant of is het volledig verzonnen door Anton Coolen???

Meer recensies van Helga