Chabot familieroman

Henny Valkenberg 13 februari 2024
Ik ontving dit boek van De Club van Echte Lezers in ruil voor een recensie. Leuk.
Ik vond de cover van het boek al heel mooi: een afbeelding van de beroemde Franse kunstenaar Fernand Léger. In het Zuid-Franse stadje Biot is een mooi museum gewijd aan van deze kunstenaar.
Het wordt al snel duidelijk dat de schrijver ook aan de Cote d’Azur is geweest. Verwijzingen naar Matisse’s meesterwerk in Vence (Chapelle du Rosarie) en Fondation Maeght. Maar ook Nederland, denk aan Scheveningen en Den Haag worden heel goed beschreven.
Het is een familieroman over een gelukkig gescheiden gezin dat een keer per jaar naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaat en daar hun leven van voor de scheiding nabootst. Gezin bestaat uit man, zijn ex-vrouw, zijn ex-schoonmoeder en zijn twee volwassen kinderen. De hoofdpersoon en vader van het gezin is Raad, die recentelijk eindelijk met pensioen is gegaan en grote moeite heeft om aan deze nieuwe levensfase te wennen. De oudere generatie is bezig met het verleden, terwijl de jongere generatie bezig is met plannen voor de toekomst. Is er sprake van een generatie conflict.
Het is een roman, die goed aansluit bij de Boekenweek van dit jaar en het thema ‘Bij ons in de familie’. Leuk detail is dat de familie Chabot het Boekenweekgeschenk zal verzorgen dit jaar.

Meer recensies van Henny Valkenberg