Brussel in 1922

Ik was een van de gelukkige, die deze thriller kreeg voor het aanleveren van een recensie. Van deze Vlaamse auteur heb ik nog geen enkele boek gelezen. Het is deel 6 van een serie met hoofdcommissaris Lodewijk Pynaert en inspecteur Cyriel De Cruyenaere, zijn toekomstige schoonzoon. Deze twee politiemensen botsen ook vaker met elkaar.
De cover: Uitgevoerd in zwart/wit, een paleisachtig gebouw en een man die de trappen oploopt. Dit roept een bepaald tijdsbeeld op: begin vorige eeuw.
Boek speelt inderdaad in het Brussel van 1922. Ik lees graag thrillers en zeker historische thrillers. Dit boek voldeed dan ook helemaal aan mijn verwachtingen. Het is een andere tijd; er is geen internet, uitwisseling van informatie via E-mail bestaat nog niet en er zijn zeker nog geen mobiels. Hierdoor is het tempo van dit boek dan ook heel anders. Maar dat vind ik ook de charme van dit boek, de onderzoekmethodes zijn anders (hebben meer tijd nodig en deze verlopen dus duidelijk trager). Het onderzoek naar de moordenaar gaat door heel Brussel. Soms werden er ook zinnen in het Vlaams weergegeven, daar had ik wel wat moeite mee. Heeft echter mijn leesplezier niet verminderd. Op het einde wordt de spanning opgevoerd en was er een verrassende ontknoping.
De auteur is commissaris en woordvoerder bij de Politie Brussel geweest en als je dit boek gelezen hebt, is dat helemaal duidelijk.
Ik denk dat aan het einde van dit boek een begin wordt gemaakt voor een nieuw deel van de serie. Pynaert stuurt zijn schoonzoon voor een maand naar Berlijn om nieuwe onderzoeksmethode ter plekke te bestuderen. Alle 6 de delen van deze serie hebben dood in de titel (bijvoorbeeld Dodendans, Dodenmars, Dodensteeg). Titel deel 7: Doden….?
Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en zet de andere delen en nog te verschijnen deel 7 op mijn lijst van boeken die ik wil lezen.
Thriller kreeg in de VN Thrllergids 2023 een waardering van *** sterren, helemaal mee eens.

Meer recensies van Henny Valkenberg