Tweestrijd en rouw

Herman Scheeper 16 augustus 2022
Met “Hard Land” sleurde de Duitse schrijver Benedict Wells (29-02-1984) mij zijn wereld binnen. Diep onder de indruk gaf ik vijf sterren. Hij debiteerde in 2008 met “Becks laatste zomer” waarvoor hij meerdere prijzen ontving en dat ik zeker nog ga lezen. Weer kon ik een boek van hem niet wegleggen: “Dromer”. Het is een “coming of age “drama. Jesper Lier vertrekt na de dood van zijn vader en zijn eindexamen naar Berlijn. Wonend in het sous-terrein van een oud pand wil hij met het schrijven van een roman zijn leven totaal veranderen. Zijn zelfbeeld is dat van een loser die vrouwen afstoot en moeilijk contact met anderen maakt. Hij is er rotsvast van overtuigd dat anderen dit zelfbeeld met hem delen. Bij toeval raakt hij bevriend met Gustav, zoon van rijkelui die filmer wil worden en die hem meeloodst naar het Berlijnse nachtleven van heel veel drank, vrouwen, drugs en de gay-scene.
Zijn familie dist hij een leugenachtig verhaal op over succesvol schrijverschap, studie en interessante vriendin. Hij heeft nog geen college gevolgd en de vriendin bestaat niet. Hoe het net voltooide boek van meer dan duidend bladzijden ontvangen zal worden is nog maar de vraag.
In Dromer beschrijft de auteur een geladen week in het leven van Jesper, waarin jeugdvriend Frank bij hem intrekt en een verhouding krijgt met Gustav, hij ontmaagd wordt door een jonge vrouw waar hij halsoverkop verliefd op raakt en sterft de oude vaderlijke vriend aan wie hij net had gevraagd zijn voltooide roman te beoordelen.
Ondervoeding, overmatig drankgebruik, afkicking van slaappillen leiden tot hallucinaties, woede-uitbarstingen en scheuren in het pantser waarmee hij de dood van zijn vader omhult. De flarden herinneringen die de auteur door het verhaal vlecht, doen het vermoeden rijzen dat hier de sleutel ligt voor de ontworteling van Jesper.
De tweestrijd tussen kritische zelfreflectie en het krampachtig vastgehouden zelfbeeld van loser is meesterlijk beschreven tegen het decor van een losbandig Berlijn. Af en toe een vertederend fragment over zijn relatie met collega Hanna van de krant waar Jesper stageloopt, de humor in het contact met de hoofdredacteur van die krant. Hoe onverwacht de gangsters uit zijn voltooide roman tot leven komen als contacten van de vroegere criminele bewoner van zijn huis is een hilarisch intermezzo.
Uiteindelijk bevestigt de auteur het door hem gevoede vermoeden dat Jesper de dood van zijn vader niet heeft kunnen verwerken. De rust in zijn gemoed keert pas terug als zijn moeder hem helpt de laatste stukjes van de puzzel op te lossen.

Weer en fenomenaal, gelaagd boek met fraaie getekende karakters, uitputtende emoties en onderkoelde humor. De auteur blijft op mijn lijst.

Meer recensies van Herman Scheeper