Op zoek naar geluk en wijsheid

Herman Scheeper 04 april 2021
Het is traditie dat bij de start van de voor twee jaar gekozen " Denker des Vaderlands" een boekje over hem of haar verschijnt. Van april 2021 tot april 2023 is de filosoof Paul van Tongeren gekozen. Hij was hoogleraar wijsgerige ethiek In Nijmegen, Leiden en Leuven. Het boekje is geschreven door de journalist, kinderboekenschrijver en kunstenaar Marc van Dijk, die over filosofie schrijft voor het dagblad Trouw en Filosofie Magazine. Paul van Tongeren nodigt Marc van Dijk uit deel te nemen aan een cursus (het geluk bij Aristoteles) die hij op Kreta geeft.
Een ware vondst, want met de beeldende en sfeervolle beschrijving van het verblijf op het historische Kreta, krijgen de weergegeven vraaggesprekken in de "vrije uren" een extra dimensie. Marc van Dijk beschikt over het vermogen niet alleen de juiste vragen te stellen, maar ook over de vasthoudendheid tot het antwoord voor hem, en ik denk voor vele lezers, bevredigend is.
Elk e dag van het verblijf levert een hoofdstuk op. Je volgt het denken van de filosoof op de voet. Een filosoof die het je niet gemakkelijk maakt, want ook hij maakt meer vragen los dan antwoorden. Hij neemt ons mee op een tocht van de Griekse oudheid, in het bijzonder Aristoteles, tot Nietzsche en de eigentijdse filosofen.
Zijn specialisatie is de filosoof Nietzsche en je krijgt in dit boekje ook veel inzicht in het denkwerk van deze filosoof.
Wat is nu zo bijzonder aan betekenis, waarom is filosofie zo belangrijk in een tijdperk, dat zelfs een regering bij de pandemie vrijwel volledig afgaat op de wetenschap, moet je een gelovige zijn om het wonder te zien, hoe verhoudt de orde van Aristoteles zich tot de chaos van Nietzsche, wat moeten we met nihilisme en volgen we Nietzsche is de paus dan een nihilist, is geluk een blijvende activiteit, zijn ethische theorieën altijd onvolmaakt (naar aanleiding van het door de filosoof tijdelijk opnemen van een vluchteling uit Syrie), is filosofie een vorm van zelfkennis, moet je uiteindelijk 1 visie kiezen, hoe afhankelijk is 1 mens, draait het allemaal om de mens.?
Tot de landing van het vliegtuig terug in Nederland blijven die twee praten en zijn al die vragen aan bod gekomen. Het boek bevat ook een oefening die iedereen zelf kan doen en je inzicht kan geven wie aan jouw vorming tot de mens die je bent heeft bijgedragen.
Paul van Tongeren heeft veel gepubliceerd, meerdere boeken zijn vertaald en na dit boekje krijg je zin om meer van hem te lezen, zoals "Leven is een kunst", "Mens-zijn doe je niet alleen", "Doodgewone vrienden. Nadenken over vriendschap".
Het boek is een goede kennismaking met de Denker des Vaderlands en ontsluiert het wonder van betekenis in toegankelijke taal.

Meer recensies van Herman Scheeper