De bloemist

In dit boek maken we kennis met Amy Mackenzie, een succesvolle onderneemster die haar eigen bloemenzaak Darling Buds heeft. Echt een grote vriendenkring heeft Amy niet, ze is misschien wel een beetje een eenzaat die al haar passie en tijd graag besteedt aan haar zaak. Haar klantenbestand is dan ook een mooie mix tussen de forenzen die snel nog een boeketje meepikken en grotere opdrachten om kunstige bloemeninstallaties te maken. Wanneer de erg succesvolle en vermogende architect James Elliott en zijn echtgenote Eleanor haar contacteren om de bloemen te voorzien bij een groot verjaardagsfeest, is dit de ultieme kans voor Amy om haar klantenbestand uit te breiden met andere, rijkere cliënten die haar creaties en haar zaak nog meer in de spotlight kunnen zetten. Wanneer 1 van de gasten op het feest dood wordt aangetroffen, komt alles plots in een stroomversnelling terecht en leert Amy ook de minder leuke trekjes van de Elliotts kennen. Onverwacht worden er al snel beschuldigingen geuit tegen de vriendelijke bloemiste en moet Amy er alles aan doen om haar naam te zuiveren en de reputatie van haar zaak hoog te houden.

Voor mij was 'De bloemist' de eerste kennismaking met het werk van CL Pattison, de cover trok instant mijn aandacht met enerzijds de sobere witte kleur en anderzijds de rode accenten die perfect bij het thrillergenre passen. De auteur koos in dit verhaal voor verschillende verhaallijnen die enerzijds in het verleden en anderzijds in het heden plaatsvonden. Het boek start met een gesprek in het heden waaruit de lezer onmiddellijk de conclusie kan trekken dat er iets vreselijks gebeurd is en dat Amy hiervan duidelijk meer af weet. Mijn nieuwsgierigheid werd onmiddellijk gewekt en dat zorgt ervoor dat je als lezer extreem snel in dit verhaal getrokken wordt. Na het eerste hoofdstuk keren we terug in de tijd, zo'n 3 maanden eerder en leer je Amy stuk voor stuk beter kennen, haar dagelijkse gewoonten, de routine in haar bloemenzaak, de mensen uit haar omgeving enz. om naar het einde van het boek toe opnieuw terug te keren naar het eerste hoofdstuk. Zelf hou ik er enorm van dat er in het eerste hoofdstuk al een klein tipje van de sluier te vinden is om dit dan weer in het einde mooi te laten passen. De schrijfstijl van Pattison is bijzonder vlot en innemend, ze blijft moeiteloos doorheen het hele verhaal de aandacht van de lezer opeisen. De verschillende verhaallijnen (heden/verleden) zijn duidelijk afgebakend, zodat er voor de lezer zeker geen verwarring kan ontstaan. Daar waar de spanning eerder rustig opgebouwd wordt in het begin, met hier en daar toch wat toespelingen, barst het verhaal pas echt goed los van zodra het verjaardagsfeestje georganiseerd wordt. Ook het leesritme neemt dan ineens een hoge vlucht aan. Pattison zorgt er zeker voor dat Amy's verleden tot het einde mysterieus blijft, je wil als lezer echt weten wat nu haar grote geheim eigenlijk is.
Een boek om in te beginnen wanneer je enkele uren tijd hebt om te lezen want het is bijna onmogelijk om dit 'even' weg te leggen... Enorm benieuwd naar ander werk van Pattison!
Aanrader!
4,5 sterren