Verliefd op het landgoed

'Verliefd op het landgoed' is het derde boek geschreven door Hilje Mulder, het vervolg op 'Villa Naranja', meer desondanks prima zelfstandig te lezen. Voor mij was dit de allereerste kennismaking met het werk van Mulder maar het smaakt absoluut naar meer!

De zelfstandige en onafhankelijke Susanne is werkzaam in een Amsterdams hotel en hoopt haar carrière te kunnen bekronen met de titel van hotelmanager tot zij plots het nieuws krijgt dat haar oudoom Alderick is overleden. Bij het afhandelen van zijn nalatenschap blijkt dat het de vurige wens was van de oudoom dat Suzanne zijn zwaar verwaarloosde landgoed opnieuw op de kaart kan zetten door haar ervaring in het hotelwezen. Susanne denkt er in eerste instantie niet aan om hiervoor haar leven in het drukke en bloeiende Amsterdam on hold te zetten, tot wanneer er sprake is van een verschuiving in haar professionele leven. Aangekomen in haar geboortedorp Groningen, blijkt dat 1 van de andere leden van het bestuur met wie Susanne zal samenwerken een oude bekende van Susanne is. Zij valt al snel als een blok voor de charmes van Frank, maar kan ze het idee 'dat Frank niet tot haar kringen behoort' wel zo makkelijk opzijzetten? Lukt het haar om het landgoed te restaureren en er een succesvol hotel van te maken?

De cover van dit boek intrigeerde mij eigenlijk instant, ook de achterflap sprak al snel tot mijn verbeelding : een oud landhuis, een romance en een verleden dat de hoofdpersonages parten speelt: dit klonk voor mij al snel als het begin van een interessant verhaal.
De leuke en prettige schrijfstijl van Mulder zorgde ervoor dat ik onmiddellijk in het verhaal getrokken werd, daar waar Susanne in het begin mogelijks wat minder sympathiek overkomt door haar 'elitaire' achtergrond, evolueert ze gedurende het boek naar een vriendelijke en aangename vrouw met diepgang. Mulder koos ervoor om de hoofdpersonages op een realistische manier neer te zetten: ze zijn verre van altijd 'perfect' maar hebben zowel hun positieve als minder leuke kantjes; wat er net voor zorgt dat de geloofwaardigheid van het verhaal stijgt. Ook de bijpersonages zijn erg kleurrijk gevormd, zo is Dieneke de bejaarde huishoudster echt niet weg te denken uit het aftandse landhuis, maar ook de barones en Rob zijn minder alledaagse personages. De auteur heeft diverse plotwendingen in het boek verwerkt waardoor het voor de lezer een boeiend geheel blijft tot aan het eind.
Origineel is ook hoe de auteur haar eigen interesse en professioneel werkgebied heel mooi op de kaart zet en een erg duidelijk beeld voor de lezer schetst van het takenpakket van een rentmeester, een onderwerp dat niet zo heel vaak in boeken beschreven wordt.
Voor mij mocht de romance die opbloeide tussen Susanne en Frank misschien wat uitgebreider beschreven worden, ik miste een beetje de fase van het 'echt verliefd' worden, ze kenden elkaar natuurlijk al vanuit hun tienerjaren, maar toch miste ik een beetje diepgang in het 'elkaar leren kennen en verliefd worden' stadium.
Ik heb weliswaar enorm genoten van dit verhaal en vloog in sneltempo door de pagina's heen, een heerlijke feelgood met een historisch kantje dat mij helemaal deed wegdromen van het landgoed in Bijdewolde. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het boek dat hieraan voorafging en ben zeker van plan om 'Villa Naranja' eveneens te lezen!

Meer recensies van Hilde Van Gysegem - Redheadbookaddict