Hartverwarmend mooi!

In 'Een klus voor twee' volgen we Iris, een zelfstandige dertiger met een eigen klusbedrijf. Daar waar ze wat klussen betreft best haar mannetje kan staan, zijn haar relaties met mannen niet altijd rozengeur en maneschijn. Na alweer een teleurstelling van jewelste in het 'mannendepartement' besluit Iris dat ze nu even genoeg heeft van mannen. Toch smeult er een groot verlangen in Iris: zij verlangt immers al een tijdje naar een kind. Zou ze dan toch de stap als alleenstaande moeder durven wagen?
Kort daarna leert ze onverwachts Thomas kennen, een succesvolle, ietwat afstandelijke, altijd strak in het pak zakenman, die al onmiddellijk een onverwachte vervelende link lijkt te hebben met haar verleden. Wanneer er zich plots door overmacht een personeelstekort voordoet bij het aannemersbedrijf dat aangesteld is bij Thomas om verbouwingswerken uit te voeren, wordt Iris in allerijl opgetrommeld als werfleider. Zo ontdekt ze dat Thomas ook een zachtere kant heeft: hij is namelijk elke vrijdag de oppasser van dienst voor zijn 3 neefjes : Thies, Theun en Thijs en zij zijn werkelijk dol op hun 'oom Tommy'. Gaandeweg leren Iris en Thomas elkaar beter kennen en kan Iris de gedachte niet van zich afzetten dat Thomas mogelijks wel eens een potentiële ideale vader zou kunnen zijn...

Wat ik zo leuk vind aan de covers van Esther Stui is dat ze niet alleen erg uitnodigend zijn om in het verhaal te duiken maar dat er ook altijd sprake is van een concrete link met het verhaal zelf. Ook nu weer slaat de cover op een heel specifieke passage in het boek. Cover en verhaal zijn dan ook volledig op elkaar afgestemd en vormen een prachtig geheel.

Na 'God Jul!' en 'Zonsondergang' was ik helemaal weg van de typische en warme schrijfstijl van Stui. Ook in dit boek neemt ze je als lezer zacht -maar vastberaden- bij de hand om je helemaal onder te dompelen in de hartverwarmende familie en vriendenkring van Iris en Thomas. Wat een talent heeft Stui om alle personages steeds opnieuw prachtig mooi uit te werken met meerdere lagen in hun persoonlijkheid! Ik ben tot over mijn oren verliefd geworden op de 3 T's ! De drie kleine mannetjes veroveren je hart in no time met hun herkenbare en grappige belevenissen :-)
Voor mij is dit het 3e boek dat ik lees van Stui, maar ook in dit verhaal zijn er zwaardere thema's (zoals alleenstaand ouderschap, het hebben van een kinderwens, jaloezie, ontrouw, verlies, moeilijke vriendschappen enz.) moeiteloos in het hoofdverhaal verweven. Stui heeft een uitzonderlijk talent om in haar verhalen koord te dansen op de dunne balans tussen feelgood en ernst. Ook al krijg je doorheen het verhaal deze keer al wat meer het gevoel welke kant het uiteindelijk zal opgaan, staat dit zeker het leesplezier niet in de weg. De weg naar het einde is immers niet zo rechtlijnig als je zou denken, net zoals het echte leven heeft het iets meer weg van een kronkelend riviertje. Dit verhaal had voor mij hetzelfde effect als het warme bad voor Iris : pure ontspanning, puur genieten met een grote G. Absolute aanrader!

4,5 sterren

Meer recensies van Hilde Van Gysegem - Redheadbookaddict