Een obessieve zoektocht

Hilma Werff 15 december 2019
“To win the battle, you always have to sacrifice some pawns”

Angel mage van Garth Nix was mijn eerste kennismaking met deze auteur, en het is er een die mij goed is bevallen.
De cover van het boek ziet er mooi en mysterieus uit. Zodra je begint te lezen en verder raakt in het boek, wordt duidelijk wat de plaatjes op de cover betekenen. De auteur heeft volgens de informatie in het boek inspiratie opgedaan met het boek De Drie Musketiers van Alexandre Dumas.

Het verhaal gaat over Liliath, een mysterieuze jonge vrouw met ongelooflijke magische gaven, die, na te zijn ontkomen tijdens de val van haar land Ystara, obsessief op zoek gaat naar haar grote liefde. Het is een haast onmogelijke zoektocht, maar Liliath kan engelen haar wil opleggen. Als ze op het spoor komt van vier bepaalde jongeren, doet ze er alles aan om met hun hulp haar doel te bereiken.

Vanaf het begin pakt het verhaal: er wordt verteld over het land Ystara en wat de oorzaak was van de val van dit land. Als Liliath in beeld komt krijg je als lezer een idee wie ze is en wat haar drijft: een meedogenloos iemand die alles en iedereen gebruikt om haar doel te bereiken en toch heb je als lezer op de een of andere manier ook medelijden met haar.

De schrijfstijl is niet makkelijk, een beetje ouderwets, maar past wel bij het verhaal, vind ik. Een minpuntje zijn de namen van de engelen, die zijn best moeilijk en ingewikkeld.
Er is voldoende spanning, humor, en magie komt veelvuldig aan bod. Het is unieke magie en wordt goed verteld. Het duurde wel even voor ik daaraan gewend was.
De spanningsboog is ook goed: er wordt toegewerkt naar het slot. Vanaf het begin is duidelijk dat alles samen zal komen in Ystara.

De vriendschap tussen de vier jongelui komt goed over. Ze kennen elkaar niet, maar door de magie van Liliath komen ze bij elkaar.
De personages in het boek komen krachtig over. In het boek komen eigenlijk alleen vrouwen voor, sterke en goede karakters.

De verwijzingen naar De Drie Musketiers is ook erg leuk. Voor mij waren er veel herkenbare situaties in Angel mage: zo is een van jongeren Agnez, die heel graag musketier wil worden en met iedereen het duel wil aangaan (een verwijzing naar het personage D’Artagnan in het boek van Dumas). Voor diegenen die het boek en de film kennen, is Angel mage een leuk boek om te lezen.

Al met al heb ik erg van dit boek genoten, het heeft mij aangenaam verrast.
Angel mage kan ik aanraden, zeker voor fantasy liefhebbers.

Meer recensies van Hilma Werff